Samen strategisch vooruit kijken

1
3 min

Samen strategisch vooruit kijken

Bij Wissenraet Van Spaendonck slaan we de handen ineen met verenigingen om een langdurige en vruchtbare samenwerking te creëren. Naast het slim inspelen op de actuele behoeften op de korte termijn, richten we onze blik ook veel verder vooruit naar de krachten die de toekomst zullen vormgeven.

Met foresighting en scenario denken brengen we een extra dimensie aan in onze aanpak. Op die manier geven we als Wissenraet Van Spaendonck verenigingen inzicht in wat er op hun pad gaat komen. Met die waardevolle kennis in handen, kunnen zij hun positie versterken en een blijvende, relevante impact hebben op hun leden. Want succesvolle organisaties onderscheiden zich door een uitstekende voorbereiding op wat er mogelijk op hen af gaat komen.

We legden Lars Baartmans, Business Development Manager bij Wissenraet Van Spaendonck, drie vragen voor rondom foresighting, de toevoegde waarde voor verenigingen en het belang van data hierbij.

1. Wat is de toegevoegde waarde van foresighting voor verenigingen?

Een vereniging die foresighting inzet, doet dat niet alleen voor zichzelf. De betrokkenheid van leden speelt hierin een grote rol en de verkregen inzichten worden gedeeld met de achterban. Dat versterkt de waarde van het lidmaatschap. En er zijn meer voordelen te benoemen. Met foresighting kun je de onzekerheid van de toekomst verminderen. Je creëert extra tijd voor voorbereiding en actie wanneer potentiële ontwikkelingen zich voordoen, wat resulteert in doelgerichtere strategische beslissingen. En die kunnen weer beter worden uitgelegd aan stakeholders. Dit geldt voor inspanningen op maatschappelijk en publicitair vlak. Over de hele linie wordt de kans op succes groter en worden de negatieve gevolgen van risico’s kleiner, zowel voor de vereniging als voor de leden.

2. Hoe werkt foresighting?

Een kwalitatieve, systematische methode om ideeën over de toekomst in kaart te brengen: dat is foresighting. Belanghebbenden en experts gaan met elkaar in dialoog en met collectief denkwerk verkennen zij gezamenlijk zogenaamde ‘drijvende krachten van verandering’. Vervolgens brengen ze aannemelijke trends en relevante toekomstige ontwikkelingen in kaart. Met de uitwerking hiervan is het mogelijk om te bepalen welke acties proactief nodig zijn. Je kunt bepalen welke (gewenste) rol je moet spelen om gestelde doelen te halen. 

Foresighting is geen statische momentopname, maar een voortdurend proces. Dit komt doordat de toekomst altijd voor ons blijft liggen en doorlopend onzekerheden met zich meebrengt. Het is onmogelijk om die eenmalig in kaart te brengen en vervolgens dit als onveranderlijk gegeven te accepteren.

3. Waarom is inzicht hebben in data belangrijk voor foresighting?

Geen enkele ontwikkeling komt zomaar uit de lucht vallen. Er is altijd een aanleiding, hoe klein die soms ook mag lijken. Daarom is het belangrijk om hier al in een zo vroeg mogelijk stadium inzicht in te krijgen. Wat op dit moment misschien onbeduidend lijkt, kan in de toekomst een enorme verandering teweegbrengen.

Een grondige contextanalyse is geen gemakkelijke opgave, maar met de juiste aanpak absoluut haalbaar. Bij foresighting maken we gebruik van het DESTEP-raamwerk, waarmee we op zes deelgebieden kijken naar hoe de wereld om ons heen verandert. Door middel van doelgerichte data-analyse kunnen we vaststellen welke ontwikkelingen de vereniging het meest zullen beïnvloeden en hoe waarschijnlijk deze zullen zijn.

De toekomst wacht niet, maar met de kracht van foresighting en een gedegen contextanalyse kunnen verenigingen zich voorbereiden op de uitdagingen en kansen die voor ze liggen. Door samen te werken, inzichten te delen en proactieve acties te ondernemen, hebben we in een wereld vol verandering de sleutel tot duurzaam succes in handen – zowel voor de vereniging als voor haar betrokken leden.

In dit artikel:

Over ons

Lars Baartmans richt zich op de digitale toekomst van verenigingen en dan met name op de veelbelovende mogelijkheden die online toepassingen voor samenwerkingsverbanden kunnen bieden. De focus ligt daarbij enerzijds op het vinden van een innovatieve invulling voor bestaande behoeften en anderzijds op veelbelovende nieuwe initiatieven. De toegevoegde waarde voor zowel vereniging als achterban is vanaf ideevorming tot realisatie de rode draad. Na zijn studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam is Lars in verschillende sectoren in diverse marketingfuncties werkzaam geweest. Hoewel de inhoud van werkzaamheden steeds varieerde, was het hoger liggende doel vaak opvallend vergelijkbaar. Keer op keer moest met het inzetten van een digitale transitie de bedreiging van...

Blijf op de hoogte van de laatste info

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!