De kracht van samenwerken 

1
4 min

De kracht van samenwerken 

Rik Vera, futuroloog en businessfilosoof, deelde tijdens POWERHOUSE van Spaendonck zijn visie op de toekomst. Met ruime ervaring in het bedrijfsleven daagt hij mensen uit om wat ze kennen los te laten en open te staan voor nieuwe manieren van ondernemen in een veranderende wereld. Tijdens zijn sessie deelde hij een belangrijke tip voor ondernemers: “Ga samenwerken!”  

Het digitale tijdperk 

Ons leven speelt zich grotendeels al digitaal af. We hebben allemaal een digitale identiteit en communiceren, shoppen, bankieren allemaal al digitaal.”  Hiermee benadrukt Rik dat we allemaal een digitale identiteit hebben opgebouwd door de jaren heen. De digitalisering is al flink in ons persoonlijke leven doorgedrongen. Niet zo gek ook, als je bedenkt dat er sinds de jaren 70 al computers werden verkocht voor in huis.  

Digitale disruptie?  

Het versmelten van de digitale en fysieke wereld wordt vaak digitale disruptie genoemd. Rik Is het hier niet mee eens: “We praten al sinds de jaren 50 over AI en sinds de jaren 70 hebben we computers in huis. We kunnen iets dat al zolang gaande is geen disruptie meer noemen.” Decennia lang hebben we genegeerd dat de wereld aan het digitaliseren was. Het bedrijfsleven is pas sinds de jaren 2010 gaan kijken naar de mogelijkheden van de digitalisering. En zelfs toen vonden veel bedrijven het te lastig en hebben er niks meegedaan.  

De digitale uitdaging 

Het bedrijfsleven is de digitale ontwikkelingen jarenlang uit de weggegaan. Rik Vera zegt hierover: “Een bedrijf houdt niet van verandering en mensen houden niet van verandering. Dus dan verander je niet”. Mede door deze instelling konden tech-bedrijven jarenlang de ontwikkeling ongestoord blijven doorzetten en zo hun eigen digitale wereld inrichten. Andere bedrijven moeten hun plek in deze wereld steeds maar weer opnieuw uitvinden en blijven zo achter de feiten aanlopen.  

WTF: What is The Future 

De komende jaren houdt de digitalisering nog niet op. Bedrijven moeten mee veranderen in een wereld die steeds maar sneller verandert. Om dat te kunnen bijbenen moet je volgens Vera vandaag nog aan de slag met de toekomst want “de toekomst begint vandaag”. Daarbij noemt hij zijn afkorting “WTF: What is The Future?” Blijf jezelf afvragen wat de toekomst voor jou betekent en hoe jij daar mee aan de slag moet. 

Samen een ecosysteem creëren 

Naast vandaag nog aan de slag gaan met digitaliseren, geeft Rik nog een tip: “Ga samenwerken, bouw netwerken en deel data.” Door als bedrijven samen te gaan werken kan je enorme stappen maken. Dus werk samen en bouw een nieuw ecosysteem.  

Hij maakt de volgende vergelijking:  “Om als mens te functioneren maak je gebruik van heel veel verschillende sensoren en spieren die data naar je hersenen sturen. Je brein reageert op die informatie door taken aan te maken en je lichaamsdelen aan te sturen. Zo moet een ecosysteem van bedrijven ook gaan samenwerken.” 

Bedrijven verzamelen data in hun vakgebied. Deze data delen ze via een goed ingerichte infrastructuur met andere bedrijven. Vervolgens kan deze data worden geanalyseerd en kan deze informatie gebruikt worden door ieder individueel aangesloten bedrijf. Zo ontstaat er een netwerk waarin alle losse radertjes bijdragen aan het grotere geheel. Door op deze manier samen te werken is het mogelijk om grote stappen op het gebied van digitalisering te maken.  

Autonomie in een netwerk   

Het samenwerken hoeft niet te betekenen dat de autonomie van een individueel bedrijf wordt opgeheven. Je kunt nog steeds zelf bepalen wat je met je informatie doet. Het delen van informatie zorgt er wel voor dat je een groot en betrouwbaar systeem opbouwt waar je veel mee kan doen. “Met alle data die je uit verschillende bedrijven en organisaties verkrijgt, heb je veel informatie in handen waardoor je betere beslissingen kan maken, succesvoller wordt en meer geld kan verdienen”, aldus Rik Vera.  

In dit artikel:

Over ons

John Griep is een allround verenigingsmanager die momenteel vanuit Wissenraet Van Spaendonck onder meer directeur is van de Vereniging Schoonmaak Research (VSR) en actief is voor de Stichting TEGoVA Netherlands, die het register beheert van REV-taxateurs van economisch en agrarisch vastgoed, voor het Keurmerk Medische Hulpmiddelen (NKH) en voor de fabrikanten van luchtkanalen; Luka. Hij heeft ruim 30 jaar ervaring in het managen van branche verenigingen, stichtingen en samenwerkingsverbanden. John heeft zowel kennis van het mkb (hij was ruim 6 jaar regiomanager van MKB-Nederland in Brabant) als van het grootbedrijf (als sectormanager bij FME-CWM, de organisatie van werkgevers in de grootmetaal/metalectro). Daarnaast is John vanuit Wissenraet Van Spaendonck actief als...

Blijf op de hoogte van de laatste info

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!