Een duurzaam businessmodel vraagt niet alleen veel van je organisatie, maar ook van de markt waarin je opereert. Bij de transitie naar duurzaamheid is lef in leiderschap nodig om succesvol te kunnen zijn. Daarover spraken vertegenwoordigers uit diverse sectoren met elkaar tijdens de tweede TOPic table met als thema ‘Conscious Business’.
Conscious business
Conscious Business is ondernemen met je volle bewustzijn. Je bent je bewust van je positie in de maatschappij en je weet welke thema’s er voor jouw medewerkers, je bedrijf en voor je omgeving spelen. Daarbij pak je ook je verantwoordelijkheid. Je kijkt binnen conscious business integraal naar alle aspecten van de bedrijfsvoering: je medewerkers, leveranciers, productie, marketing en logistiek. Juist door winstverwachting op de korte termijn niet voorop te stellen en een duurzaam businessmodel te hanteren, presteren ondernemingen op de middellange- en lange termijn veel beter.
Het gaat hier om een hele andere wijze van denken en leidinggeven.
Leiderschap
Hendrik Jan van Es is de expert aan tafel als het gaat om conscious business. Hij vertelt dat de transitie naar duurzaamheid begint op basis van overtuiging. Daarbij is lef in leiderschap nodig om stappen te kunnen zetten. “Het gaat hier om een hele andere wijze van denken en leidinggeven. Het leiderschap is iets dat door de gehele organisatie moet ontstaan. Zodra een organisatie meer conscious wordt, zal de structuur platter worden en daarmee ook meer zelfsturend worden. Daar moeten de mensen binnen de organisatie ook aan toe zijn. Zij moeten zelf stappen durven te zetten en niet meer naar boven kijken. En mensen die boven zitten moeten geen nieuwe orders geven, maar vragen hoe ze kunnen helpen,” aldus Hendrik Jan.
Het is onze missie om in 2040 een regeneratief bedrijf te zijn!
Met elkaar aan tafel
Aan tafel zaten vertegenwoordigers vanuit de sectoren infrastructuur, horeca, arbeidsconsultancy en de voedingsmiddelen. Onder leiding van host Wijnand van Unen, directeur bij Wissenraet Van Spaendonck, en expert Hendrik Jan van Es werd er gesproken over de uitdagingen waar zij binnen hun sector tegenaan lopen, over de eigen rol binnen de sector, over leiderschap en er werden praktijkvoorbeelden gegeven.
John Haenen is national key accountmanager bij Interface, fabrikant op het gebied van modulaire vloerbedekking. Zij werken al 25 jaar aan duurzaamheid en de transformatie die dat van de markt, omgeving en organisatie vraagt. Daarmee zijn zij de eerste wereldwijde vloerfabrikant waarvan alle verkochte producten gedurende hun volledige levenscyclus CO2-neutraal zijn. John Haenen: “In onze transitie naar duurzaamheid zijn we al heel ver gekomen. De tapijttegels van Interface worden gemaakt van gerecyclede en biobased materialen en zo zijn recent zelfs CO2 negatieve tapijttegels verkrijgbaar. Door samenwerking en innovatie is de vloerenindustrie verduurzaamd en is het onze missie om in 2040 een regeneratief bedrijf te zijn!”
TOPic table
De TOPic Table is een initiatief van Wissenraet Van Spaendonck om ondernemers, bestuurders en inhoudsdeskundigen die met eenzelfde thema worstelen, met elkaar te verbinden. Met een selecte groep uit verschillende sectoren worden ervaringen gedeeld en wordt men geïnspireerd om tot nieuwe inzichten te komen. De host stuurt aan op gelijkwaardigheid en zorgt ervoor dat er een open gesprek gevoerd kan worden. Hoe meer vertrouwen er in de groep is, hoe meer er van elkaar te leren valt. Een mooie manier om sectoren met elkaar te verbinden en een stapje verder te brengen. Eerder heeft er al een TOPic table over eiwittransitie plaatsgevonden.