Recent is het team van Brench uitgebreid! Hans van der Kooij, Pepijn Smulders en Renate Termaten vormen nu samen met Anneroos Blok het Brench team. Samen werken zij aan branche- en ledenonderzoeken om voor beroeps- en brancheorganisaties in kaart te brengen waar zij staan en advies te geven hoe zij met de uitkomsten aan de slag kunnen.
Verenigingen hebben verschillende redenen om een onderzoek onder leden uit te zetten. Denk hierbij aan input voor een strategisch meerjarenplan, het meten van de ledentevredenheid of het bepalen van prioriteiten in de lobby. Ledenonderzoek is dus zeer waardevol om te toetsen of je vereniging op het juiste pad zit of om richting te geven aan de toekomst. Brench verzorgt ledenonderzoeken op maat en gaat een stap verder door op te volgen met een adviesgesprek. In dit adviesgesprek gaan zij een stapje verder en krijgt de vereniging concrete handvatten en tips om de komende periode mee aan de slag te gaan.
Ledenonderzoek
Anneroos Blok, productmanager bij Brench, heeft in de afgelopen jaren al vele onderzoeken voor Brench uitgevoerd. “Meestal is een ledenonderzoek het startpunt van een strategisch traject. Eerst is er een inventarisatie, welke groepen zijn er en wat vinden ze? Vervolgens gaan ze met een werkgroep aan de slag om te kijken welke inzichten dit oplevert en wat daar dan het best bij past.” Er zijn ook verenigingen die periodiek onderzoek doen en bijvoorbeeld eens in de drie jaar een tevredenheidsmonitor doen om inzicht te krijgen in hoe leden de dienstverlening en communicatie ervaren. Maar ook of het bestuur zich nog op de juiste onderwerpen richt. Anneroos: “Verenigingen gebruiken de monitor vooral als thermometer om te kijken wat er de komende jaren verbeterd kan worden.”
Betrokkenheid van leden
Vaak heeft een bestuur maar met een klein deel van de leden contact. Dat zijn meestal de actieve leden die in werkgroepen of commissies deelnemen. Met de meeste leden is er weinig of geen contact en is de betrokkenheid over het algemeen vrij laag. Anneroos: “Die betrokkenheid meten we vaak aan de hand van een aantal stellingen. Zijn leden actief bij de vereniging? Willen zij zich actief inzetten voor de vereniging? En in hoeverre maken zij gebruik van de dienstverlening van de vereniging? Het toetsen van die dienstverlening kan heel waardevol zijn en bijdragen aan de toekomstbestendigheid..”
Rolverdeling Brench
Met de uitbreiding is het team weer op volle sterkte om ledenonderzoeken te verzorgen en daarmee verenigingen te voorzien van advies waar zij direct mee aan de slag kunnen. Anneroos stuurt het team aan en gaat samen met Hans met de klant in gesprek om de vraagstelling helder te krijgen en een passend onderzoeksvoorstel op te stellen. Daarnaast werken Anneroos en Hans aan de verdere productontwikkeling van Brench. Pepijn werkt achter de schermen als rechterhand van Anneroos en Renate verzorgt de secretariële zaken, maar is ook inzetbaar om de onderzoeken gereed te zetten. Hiermee staat er een team dat elkaar versterkt en de continuïteit van Brench borgt.