Stel je hebt het perfecte idee om een samenwerkingsverband op te zetten. Dat kan verschillende vormen aannemen zoals: een vereniging, brancheorganisatie, stichting of nog anders.
Als je alle juridische, organisatorische en strategische hobbels hebt genomen en er denkt te zijn, leef je waarschijnlijk in jouw eigen wereld waarin alles wat je doet duidelijk en vanzelfsprekend is. Maar wie heb je in dit proces meegenomen? Wie zijn jouw doelgroepen en heb je hen in het proces betrokken en duidelijk gemaakt waarom jouw samenwerkingsverband van ongekend belang is?
Ellen Pieterse, Adviseur Marketing & Communicatie, legt uit hoe je ervoor zorgt dat jouw bubbel openbarst.
Rol in de markt
Wat is jouw rol als samenwerkingsverband in de markt? Zelf weet je waarschijnlijk heel goed waar je voor staat en wat je wil bereiken. Leg dit vooral vast. Beschrijf idealen en focuspunten voor nu, maar ook voor de lange termijn en begin hierbij met de kern van jouw samenwerkingsverband. Waar sta je voor, wat wil je uitdragen en wat wil je ermee bereiken? Het komt regelmatig voor dat er bij de start van een samenwerkingsverband maar amper wordt stilgestaan bij de rol die je gaat spelen in de markt waarin je je gaat bevinden. Want juist deze fase van positioneren vormt een basis voor de communicatie. Doe dit niet alleen, maar toets dit ook bij mensen om je heen. Hoe wil je het samenwerkingsverband richting jouw doelgroep laten zien? Denk hierbij ook aan de manier waarop je gehoord of ervaren wilt worden.
Bereik de juiste doelgroepen
En dan ontstaat al snel de vraag naar wie je gaat communiceren. Voor wie doe je dit? Doelgroepen worden vaak omschreven als het algemene publiek. Maar maak ook eens de afweging of je de doelgroep(en) kunt segmenteren en of je dan tot nieuwe idealen komt. Denk hierbij niet alleen aan potentiële leden, maar er zijn vast ook andere stakeholders die je in de communicatie zeker niet moet overslaan.
Als je weet wie je wilt bereiken, is het verstandig een boodschap te formuleren die je wilt overbrengen. En op welke manier dit het beste bij jouw doelgroep past.
Stem de content af op de juiste doelgroep
Als je weet naar wie je gaat communiceren, is een de volgende vraag: Wat ga je communiceren? Zorg dat je de content onderverdeeld in een aantal stappen. Wat zijn de pijlers waarop je je als samenwerkingsverband gaat richten? Hoe kun je die onderverdelen in verschillende thema’s of onderwerpen en vanuit welke invalshoeken wil je dit communiceren? Uiteindelijk kies je daarna pas via welk communicatiekanaal je de boodschap bij de doelgroep krijgt.
Zorg ervoor dat je jouw content aan de hand van pijlers inregelt en ben te allen tijde voorbereid om in te spelen op actuele nieuwsberichten. Zo kan eenvoudig gefilterd worden wat binnen de scope van de organisatie past. Een deel is hiermee al te voorspellen, wat ervoor zorgt dat je een continue communicatiestroom hebt, die vervolgens weer zorgt voor een goede zichtbaarheid.
Zet de juiste kanalen in
Beredeneren vanuit communicatiemiddelen is een veelvoorkomende valkuil. “Laten we maar een Facebookaccount aanmaken!”, horen we vaak. Er zijn genoeg campagnes die gestart worden door organisaties via social media, terwijl de kern van hun doelgroep helemaal niet op het betreffende platform actief is. Alle communicatie die je dan de wereld in stuurt is zonde van jouw kostbare tijd en budget. En het klinkt misschien logisch, maar in de praktijk zijn mensen vaak meer bezig met zenden dan dat ervoor gezorgd wordt dat het op de juiste plek terecht komt. Bekijk aan de hand van je doelgroepen, waar zij actief zijn en zorg ervoor dat je daar als samenwerkingsverband ook zichtbaar wordt.
Kom uit die bubbel!
Oké, het mag duidelijk zijn dat er meer bij komt kijken dan alleen jouw omgeving informeren over het proces wat je hebt doorlopen. Zorg ervoor dat de bubbel waar je in zit openbarst en communiceer over datgene waar jouw samenwerkingsverband voor staat.
Als de basis, en hierbij doel ik op een duidelijk geschetst ideaal van jouw positionering in de markt, is gelegd is het een stuk laagdrempeliger om te reageren op actueel nieuws. Het is eenvoudiger om jouw communicatie uit te zetten aan de hand van een spreekwoordelijke kapstok, met haken waar jij jouw content aan kunt ophangen. Zo blijf je relevant voor jouw doelgroep, laat je jouw expertise spreken en straal je een helder boodschap uit.
Als je beslagen ten ijs komt, kan de wereld niet meer om jullie heen!