Data biedt een goede basis voor de marketing- en communicatieactiviteiten binnen een vereniging. Met data kun je beter sturen, zodat de boodschap beter aankomt bij de doelgroep. Door data in context te zetten ontstaat vervolgens informatie waarmee je activiteiten kunt verbeteren. Het blijft dus belangrijk dat iemand met inhoudelijke kennis van de vereniging en haar leden, de verzamelde data vertaalt. In dit artikel lees je meer over het belang van data en hoe je hiermee bij jouw vereniging aan de slag kunt gaan
Leer jouw doelgroep kennen
Met online data kun je jouw doelgroep beter leren kennen. Bij het gebruik van een website geeft data waardevolle inzichten in o.a. de volgende aspecten:
– het gedrag van de websitebezoekers;
– de verschillende bronnen waar bezoekers vandaag komen;
– het tijdstip van websitebezoek;
– de leeftijdscategorie van de websitebezoeker;
– de advertentievoorkeur die de doelgroep het meest aanspreekt.
Op basis van deze data krijg je inzicht jouw doelgroep. Met dit inzicht kun je content creëren en delen waarbij de inhoud en het moment aansluit bij de interesses van deze specifieke doelgroep.
Online doelen bepalen en meetbaar maken
Voor je aan de slag gaan is het belangrijk om concrete doelen te formuleren die je wilt gaan meten. Er zijn vier redenen waarom meetbare doelen van belang zijn:
– Je wilt weten of de gemaakte investeringen qua middelen en tijd een positieve bijdrage hebben geleverd voor jouw organisatie;
– Op basis van de data wil je nieuwe initiatieven tot uitvoering brengen en deze vervolgens kunnen verantwoorden;
– Slecht scorende campagnes wil je op tijd kunnen bijsturen of eventueel helemaal stopzetten;
– Aan de hand van duidelijke rapportages kun je de rest van het team laten zien welke resultaten behaald zijn.
Hoe weet je wat je kunt meten?
De kans is groot dat jouw doelgroep actief online is. Ze gebruiken niet alleen een zoekmachine om de website te vinden, maar komen ook op verschillende manieren op deze website. Denk hierbij aan een verwijzing vanuit een advertentie, een nieuwsbrief of een social media bericht. Hieronder hebben we een aantal tips over de statistieken van de verschillende platformen voor je op een rijtje gezet.
Website
Om statistieken van de website inzichtelijk te maken wordt bijna altijd gebruik gemaakt van Google Analytics. De websitebouwers plaatsen een code aan de achterkant van de website, waardoor je data van jouw websitebezoekers kunt analyseren en inzichtelijk maken. In Google Analytics is de data verdeeld in vier categorieën; doelgroep, acquisities, gedrag en conversie.
Doelgroep
Hier vind je bijvoorbeeld terug hoeveel gebruikers de website in een bepaalde periode heeft bezocht, hoeveel pagina’s ze hebben bezocht en hoe lang ze gemiddeld op de website zijn geweest (sessieduur). Je vindt hier ook terug welke taal ze spreken, vanuit welk land ze de website bezoeken en welke browser ze hierbij gebruikt hebben.
Acquisitie
In deze categorie kan worden afgelezen vanuit welke kanalen de websitebezoekers op de website terecht komen. Zo kan het gedrag per kanaal worden geanalyseerd en kan er worden gezien welke van de doelen door welke gebruikers worden afgerond. Je vindt hier ook de resultaten van eventuele (Adwords) campagnes.
Gedrag
Hoe gedraagt een bezoeker zich tijdens een bezoek aan de website? Onder ‘Gedrag’ is terug te vinden welke pagina’s het meest worden bezocht, welke zoekopdrachten op de website worden uitgevoerd of bijvoorbeeld welke gebeurtenissen er op de website hebben plaatsgevonden. Denk hierbij aan een klik op een bepaalde knop of het invullen van een contactformulier.
Conversies
De laatste categorie laat zien welke conversies op de website plaatsvinden. In Google Analytics is het mogelijk om vooraf doelen in te stellen die aansluiten bij de doelstellingen van jouw vereniging. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je wilt meten hoeveel bezoekers er op een specifieke pagina op jouw website terecht komen of hoeveel websitebezoekers jouw aanmeldingsformulier hebben ingevuld. Dit dien je vooraf in te stellen zodat de conversies gemeten worden.
Social Media
Op de verschillende social media kanalen wordt de activiteit van jouw verenigingspagina ook dagelijks gemeten. Zo kun je op LinkedIn bijvoorbeeld inzien hoeveel volgers erbij zijn gekomen en hoeveel weergaven jouw berichten hebben bereikt. De engagement (betrokkenheid) van jouw berichten wordt bepaald aan de hand van de volgende formule: [aantal likes + comments + kliks] / aantal weergaven. In de statistieken worden de organische en geadverteerde resultaten los van elkaar gescheiden. Zo is er de mogelijkheid om in te zien hoeveel reacties, kliks, commentaren, aantal keer gedeeld of weergaven er organisch zijn bereikt of juist door middel van een advertentie. Op Twitter kan de activiteit ook geanalyseerd worden door middel van de button “Analyses”. Deze is te bereiken via het linker menu onder het kopje “meer”. Ook hierbij gelden de eerdergenoemde voorbeelden die bij LinkedIn zijn vermeld.
Dashboarding van data
Om ervoor te zorgen dat de activiteiten gericht blijven op het bereiken van de doelen is het monitoren van je online data een must. Zoals hierboven beschreven kan dit vanuit ieder platform, maar je kunt ook kiezen voor een dashboard. Dit biedt je één overzicht van de data van alle online data activiteiten. Hier zijn verschillende software programma’s voor ontwikkeld die je ondersteunen bij het analyseren van de data. Door de visuele weergave kun je ook makkelijker verbanden leggen tussen de data van verschillende platformen. Met behulp van dashboarding wordt het meten van doelen eenvoudiger en het bespaart je een hoop tijd en energie om rapportages te maken.
Wil je meer weten over het omgaan met data en het maken van meetbare doelstellingen? Of ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden die Wissenraet Van Spaendonck kan bieden op het gebied van online marketing? Neem dan contact op.