Conscious Business: een bewuste manier van ondernemen

2
6 min

Conscious Business: een bewuste manier van ondernemen

strategisch samenwerken

Naar aanleiding van de Topic Table met als thema ‘Conscious Business’, duiken we dieper in dit onderwerp. Hendrik-Jan van Es, mede-oprichter van de stichting ‘Conscious Business’ vertelt wat het concept Conscious Business betekent, hoe Conscious Business bedrijven verder helpt en wat de toegevoegde waarde is van bewust ondernemen. 

Met een achtergrond in bedrijfseconomie en filosofie en jarenlange ervaring als ondernemer heeft Hendrik-Jan een grote interesse in hoe bedrijven en vooral mensen zich ontwikkelen. Met dit in het achterhoofd heeft hij het Conscious Business-model en een ‘journey’ ontwikkeld zodat bedrijven meer volgens deze richtlijnen gaan werken. 

Conscious Business 

Conscious Business is gebaseerd op ideeën vanuit onder andere Conscious Capitalism. Deze ideeën heeft Hendrik Jan praktischer gemaakt en meer toegespitst op de Europese situatie. Hij legt uit: “Conscious Business is een holistische benadering van ondernemen. Het draait om het zien van jouw bedrijf of organisatie als onderdeel van het grotere geheel van de maatschappij. Wanneer je werkelijk beseft dat jij onderdeel uitmaakt van een groter geheel en daar invloed op hebt, ga je ook bewuster om met je omgeving, je stakeholders en je medewerkers.” 

4 pijlers van Conscious Business

Om het gedachtegoed rond Conscious Business tastbaar te maken heeft Hendrik Jan het ‘Conscious Business-model’ ontwikkeld. Dit model gaat uit van vijf pijlers: het hogere doel, stakeholder oriëntatie, een bewuste cultuur, bewust leiderschap en een bewuste business case. “Wanneer een bedrijf zich bewust is van hoe zij presteren op deze pijlers kunnen ze stappen gaan zetten om zich te blijven verbeteren. Deze verbeteringen leiden ertoe dat de productiviteit hoger wordt, dat de juiste mensen worden aangetrokken en dat een bedrijf in het geheel beter gaat presteren”, aldus Hendrik-Jan. 

Hoger doel

Het creëren van bewustzijn binnen een bedrijf begint met het vaststellen van een hoger doel. Dit hogere doel werkt als een stip op de horizon waar naartoe gewerkt kan worden. Een goed hoger doel gaat niet alleen over de prestaties van een bedrijf maar motiveert alle stakeholders en sluiten ook aan bij wat goed is voor milieu en maatschappij. 

Stakeholder oriëntatie

Conscious Business gaat om jouw bedrijf binnen het grotere geheel te zien. Het is dus belangrijk om bewust te zijn wie er allemaal in contact staat met jouw onderneming. Door te luisteren naar je stakeholders en hen ook om input te vragen zorg je voor meer betrokkenheid. Hendrik Jan geeft hierbij een voorbeeld: “In plaats van een leverancier alleen te benaderen met jouw order, zou je in gesprek kunnen gaan en om input kunnen vragen over de wijze van samenwerken of welke producten het best zijn voor jouw organisatie. Door vervolgens samen te kijken naar wat de beste keuze is voor beide partijen, maak je elkaar beter en stimuleer je elkaar om betere keuzes te maken.

Bewuste cultuur

Een gezonde cultuur is essentieel in een bedrijf. Wanneer er sprake is van een goede, gezonde cultuur zal je dat merken in de motivatie van werknemers. Werknemers zullen meer in hun kracht staan, minder stress ervaren en dus beter presteren. Zo behoud je niet alleen je werknemers maar trek je ook de juiste werknemers aan waardoor je als bedrijf kan groeien. 

Bewust leiderschap

Goed leiderschap draait om luisteren naar wat jouw werknemers vinden en vragen om hun input. Hendrik Jan: “Een manager denkt soms vanuit een meer hiërarchische rolverdeling. Dit kan leiden tot een meer directieve vorm van leiderschap waarbij de leidinggevende vertelt hoe zaken moeten worden aangepakt en problemen moeten worden opgelost. Maar niemand houdt ervan om ‘gebaasd’ te worden. Daarbij is het goed om te luisteren naar je mensen wanneer deze in een specialistische rol zitten. Door te sparren en naar medewerkers te luisteren kom je (gezamenlijk) tot betere oplossingen. Het is dus belangrijk dat je als leidinggevende luistert naar je medewerkers en hen in hun kracht zet.” 

Bewuste business case

Het maken van een bewuste business case is belangrijk voor het inzichtelijk maken van de huidige situatie rondom bewust ondernemen en waar je naar toe wilt. Ook breng je hier in kaart wat het jouw bedrijf gaat opleveren wanneer je op een bewuste manier gaat ondernemen en welke stappen je moet zetten om deze doelen te bereiken.

Weerstand of nieuwsgierigheid?

Op de vraag hoe bedrijven reageren op Conscious Business is het antwoord tweeledig: “Je merkt dat bedrijven soms vastzitten in hun systemen. Iets is op een bepaalde manier aangeleerd en dus blijven mensen het op die manier doen. Daarbij kosten nieuwe dingen geld en investeren in iets onbekends kan lastig zijn. Aan de andere kant zien we dat met name in Nederland mensen openstaan om nieuwe mogelijkheden te proberen, zeker als er gezien wordt dat het bij anderen ook werkt. Een praktisch voorbeeld: Bedrijven die een hoger doel nastreven groeien twee keer zo snel als bedrijven die dat niet doen. Dit komt doordat het nastreven van een hoger doel zorgt voor meer betrokkenheid bij medewerkers en leidt tot meer intrinsieke motivatie van stakeholders. We begrijpen ook dat verandering soms lastig kan zijn. Maar het gaat erom dat je stappen blijft maken.” 

Conscious Business en verenigingen

De principes van Conscious Business zijn voor iedereen relevant. Het maakt dat je als organisatie breder naar jezelf gaat kijken en stappen zet om jezelf te blijven ontwikkelen. Dit geldt ook voor brancheorganisaties. “Verenigingen of stichtingen zijn vaak al goed bezig als het gaat om het ‘hogere doel’, ze ontlenen hun bestaansrecht vaak zelfs aan dit doel. Maar dat betekent niet dat zij al volledig bewust zijn van de andere aspecten van Conscious Business, of dat zij alle stappen maken die er gezet kunnen worden op dit gebied. Ook binnen stichtingen of verenigingen kan er nog meer bewustzijn worden gecreëerd op alle vier de pijlers van Conscious Business. Als zij hier mee aan de slag gaan dan kunnen deze organisaties nog meer bereiken.” Hendrik Jan vervolgt zijn verhaal door de verantwoordelijkheid die bij brancheorganisaties ligt te benadrukken. “Brancheorganisaties hebben een grote verantwoordelijkheid naar hun leden toe. Zij hebben de taak om hun leden te ondersteunen bij nieuwe ontwikkelingen. Een eerste stap daarbij is om bewust, oftewel conscious, te worden van waar zij nu staan en welke stappen zij moeten zetten.” 

Aan de slag met Conscious Business?

Ben jij benieuwd naar hoe bewust jouw organisatie is of wil jij meer weten over Conscious Business? Neem een kijkje op de site van Conscious Business. Hier vind je bijvoorbeeld een zelfscan: zo ben jij binnen een kwartier op de hoogte van waar jouw organisatie staat en hoe je verder kan ontwikkelen.

In dit artikel:

Geen medewerker gevonden

Over ons

Geen medewerker gevonden

Blijf op de hoogte van de laatste info

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!