Contentmarketing wordt steeds populairder. In Nederland én daarbuiten. Een simpele tweet of post op LinkedIn is niet meer genoeg om jouw doelgroep aan te spreken. Contact met (potentiële) leden gaat meer en meer via online kanalen. Het optimaal gebruik maken van online kanalen kan daardoor zomaar het verschil zijn tussen succes en falen. Welke contentvormen kan je inzetten om het verschil te maken? Met deze tips ben je een stap dichterbij jouw eigen onlinesuccesverhaal!
Video
Eén van de belangrijkste contenttrends van 2021 is het maken van videocontent. YouTube is na Google met 3 miljard zoekopdrachten per maand de grootste zoekmachine. Dit is niet gek als je weet dat ons brein verhalen en beelden beter verwerkt dan tekst. Dit is dé kracht van video.
In een korte tijd kun je snel en makkelijk iets uitleggen aan je doelgroep. Je versterkt de boodschap door gebruik te maken van zowel audio als visualisatie. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de video past bij de fase waar een (potentieel) lid op dat moment in zit. Maakt hij of zij net kennis met jouw vereniging? Zorg dat er een korte introductie video klaarstaat. Wil hij of zij zich aanmelden? Leg het aanmeldproces dan duidelijk uit in een video. Om de video persoonlijk te maken kun je er voor kiezen om zelf (of bijvoorbeeld een bestuurder/lid) voor de camera te gaan staan. Ook kun je kiezen voor een interactieve video. Bij deze vorm van video’s kan de kijker steeds een keuze maken, waarna de video zodanig verder gaat dat de kijker de gewenste informatie krijgt.
Livestream
Sinds corona is de populariteit van livestreams enorm gestegen. Het grootste verschil met een ‘normale’ video is, zoals de naam al doet vermoeden, dat het live is. Een livestream is een ideale manier om in contact te komen met jouw achterban én potentiële leden. Zet de livestream bijvoorbeeld in voor een vragenuurtje of laat zien waar de vereniging op dagelijkse basis mee bezig is. Zo voelt jouw doelgroep zich nog meer verbonden met de vereniging. Tijdens de coronacrisis zagen we een verschuiving van live events naar online events. Een livestream is dé ideale manier om een evenement op een veilige en toegankelijke manier door te laten gaan. Ook na de coronacrisis biedt een livestream een uitkomst. Geïnteresseerden die om welke reden dan ook niet op locatie aanwezig kunnen zijn hebben toch de mogelijkheid om het evenement bij te wonen.
Een groot voordeel aan een livestream is het rechtstreekse contact met de kijkers. Kijkers kunnen in een chat reageren, de maker van de livestream ziet deze reacties live binnenkomen en kan hier meteen op inspelen. Je kunt een livestream houden via verschillende platformen zoals YouTube, Instagram of Facebook.
Podcast
Veel mensen moesten even wennen toen de eerste podcasts uitkwamen. Inmiddels is het uitgegroeid tot een zeer geliefde vorm van content. Het beluisteren van een podcast vergt vaak minder energie en inspanning dan het lezen van een tekst. Wil je jouw achterban uitgebreid informeren over een onderwerp? Dan is een podcast dus een goede keuze. Mensen luisteren een podcast als ze de tijd hebben en nemen daarom vaak goed op wat er gezegd wordt. De podcast kan zowel een monoloog, een dialoog als een groepsgesprek zijn. Een mooi bijkomend voordeel is het bereik. Je kan je podcast namelijk delen via Spotify en Itunes en zo een miljoenenpubliek bereiken.
Verspreid content over meerdere kanalen
Als laatste hebben we nog de belangrijke tip om de content te verspreiden over meerdere kanalen. Niet iedereen uit jouw doelgroep maakt gebruik van precies dezelfde kanalen. Om ervoor te zorgen dat toch iedereen jouw on trend content ziet is het daarom van belang om meerdere kanalen in te zetten. Gelukkig is er genoeg keuze!
Het is belangrijk om altijd te werken vanuit een contentstrategie. Zorg voor een duidelijke bepaling van de doelgroep. Zodra je jouw doelgroep écht hebt leren kennen kun je de contentstrategie bepalen. Bij Wissenraet van Spaendonck helpen we je graag daarbij.