Vakantietoeslag
De vakantietoeslag wordt opgebouwd van 1 juni van het ene jaar tot en met 31 mei van het volgende jaar. Vakantietoeslag wordt berekend over het bruto jaarsalaris. Onder het brutoloon vallen ook prestatietoeslagen, gevarengeld, tegemoetkomingen in de hypotheek en provisie. Niet onder het brutoloon vallen onkostenvergoedingen, winstuitkeringen, een dertiende maand en jubileumuitkeringen.
De meeste werkgevers betalen de vakantietoeslag in mei uit. Het is overigens niet verplicht de vakantietoeslag in mei uit te betalen. De vakantietoeslag mag ook in juni uitbetaald worden.
Vanaf 1 januari jl. moet ook vakantietoeslag betaald worden over overwerk. Houd hier rekening mee bij de uitbetaling van de vakantietoeslag.
Sollicitatieplicht 65-plussers
Alle werklozen worden in het laatste jaar voor pensionering vrijgesteld van de sollicitatieplicht. Momenteel is de AOW-gerechtigde leeftijd 66 jaar. Dit betekent dat alle 65-plussers met een WW-uitkering worden vrijgesteld van de sollicitatieplicht. Volgend jaar verschuift de AOW-gerechtigde leeftijd naar 66 jaar en vier maanden. Dat betekent de vrijstelling van de sollicitatieplicht vanaf dat moment geldt vanaf de leeftijd van 65 jaar en vier maanden. Deze vrijstelling is 1 mei 2018 van kracht gegaan.
Voorheen gold deze vrijstelling slechts voor werklozen die in het laatste jaar voor hun pensioen werden ontslagen (en niet voor werklozen die al langer een WW-uitkering ontvingen en ook binnen een jaar gepensioneerd zouden zijn).
AVG
Per 25 mei 2018 gaat de AVG van kracht. Dit kan gevolgen hebben voor de personeelsadministratie. U mag slechts gegevens verwerken als de gegevensverwerking aan bepaalde voorwaarden voldoet. Hierbij gaat het om toestemming van de werknemer, de verwerking moet noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting van de werkgever en de werkgever moet een gerechtvaardigd belang hebben bij de verwerking.
Verder heeft de werknemer meer rechten gekregen. Zo dient u de werknemer uitgebreider te informeren over wat met de persoonsgegevens gedaan wordt (recht op informatie). Voorts kunnen werknemers een kopie van het personeelsdossier opvragen. U dient hierbij na te gaan of de privacy van derden (zoals collega’s of klanten) niet wordt geschonden. Ook dient u in bepaalde gevallen en onder bepaalde voorwaarden persoonsgegevens te verwijderen indien de werknemer daarom vraagt (recht op vergetelheid). Dit kan bijvoorbeeld relevant zijn bij het bewaren van CV’s. Ten slotte moet de verwerking van de persoonsgegevens beperkt worden als de persoonsgegevens mogelijk onjuist zijn of als de verwerking onrechtmatig of niet meer nodig is (recht op correctie en rectificatie).
Ook zijn er specifieke regels omtrent het registreren van gegevens bij ziekte van een werknemer. U mag slechts registreren of de werknemer nog (deels) kan werken, wat naar verwachting de duur van het verzuim is en informatie die relevant is met betrekking tot de re-integratie.
Let op: dit zijn slechts de belangrijkste punten ten aanzien van de personeelsadministratie. Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van de rijksoverheid.
Bron: BW7