De stelling: “Het OSB-Keurmerk leidt tot meer kwaliteit”.
Ik kan deze stelling zeker onderschrijven”, zegt Roland Huisman, directeur van de Stichting Normering Arbeid (SNA). “Het OSB-Keurmerk is een stevig Keurmerk, met drie belangrijke pijlers: de SNA-norm, de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en een aantal schoonmaakspecifieke eisen. Met dit Keurmerk wil OSB haar leden beter positioneren in de markt, door de kwaliteitsgedachte leidend te laten zijn. Ik vind het zeer positief dat OSB heeft gekozen voor zo’n stevig Keurmerk en niet voor een verwaterde versie om alle leden binnenboord te houden. Doordat de SNA-norm onderdeel is van het Keurmerk, worden er strakke eisen gesteld aan onder meer de loonadministratie en de personeels- en financiële administratie. Opdrachtgevers weten daardoor dat ze te maken hebben met een betrouwbaar schoonmaakbedrijf. Er vinden ook regelmatig controles plaats door onafhankelijke, geaccrediteerde controle-instellingen.
Dat beperkt de risico’s voor ketenaansprakelijkheid voor opdrachtgevers. Zij hoeven niet bang te zijn dat plots de Belastingdienst op de stoep staat. Bijvoorbeeld omdat een schoonmaakbedrijf zijn loon- of btw-heffing niet heeft afgedragen of mensen in dienst heeft die niet in Nederland mogen werken.
Momenteel heeft de SNA-norm ruim honderd elementen. Als er afwijkingen worden geconstateerd, dan kunnen dat ‘minor’ of ‘major’ tekortkomingen zijn. Bij kleine afwijkingen krijgt het desbetreffende schoonmaakbedrijf de kans om dat recht te zetten. Bij grote afwijkingen kan het Keurmerk worden ingetrokken. Het gevolg is dat OSB-lidbedrijven scherp worden gehouden en de kwaliteit verbetert. Met dit Keurmerk zet de schoonmaaksector zichzelf neer als een professionele sector. De keus om kwaliteit voorop te stellen, valt zeer te waarderen.”
Bron: OSB Inzicht
Het bureau is ondergebracht bij Wissenraet Van Spaendonck.