In de tweede Masterclass Innovatieve Vereniging uit de serie van vier stond geld centraal, hoe komen verenigingen aan geld en hoe zorgen ze ervoor dat ze het superslim besteden? De masters: Carmen de Jonge, Wissenraet van Spaendonck, over dienstverlening, verdienmodellen en governance van financiële activiteiten in vereniging 3.0 en Ellen Kroese over hoe VNO-NCW Zeeland – Brabant dit toepast.
Transparantie en resultaat
Verenigingen maken geen winst en geld verdienen is niet het oogmerk. Wel wil je genoeg geld binnenkrijgen voor de dingen die je wilt doen. In de praktijk leven verenigingen voor 80% van contributie en voor 20% van inkomsten uit het leveren van diensten en producten, donaties, projectinkomsten en subsidies. Er is niets mis met leven van contributie, zolang je daarmee dingen doet waar alle leden achterstaan – en het lukt om genoeg leden aan je te binden. Daarbij zul je mee moeten bewegen met trends in en om verenigingen. Ook leden willen transparantie en resultaat. Houd je geldstromen helder. Geef geld uit aan waar je het voor binnenhaalt.
Wel doen, niet doen
Verenigingen laten zich nogal eens verleiden om allerlei zaken op te pakken en erbij te doen. Dat zit niet alleen in dingen waarvan je denkt dat de leden het graag willen (of lange tijd wilden) maar ook in het aanschuiven aan allerlei tafels omdat je nou eenmaal bent uitgenodigd en het uitvoeren van projecten omdat je er nu een keer subsidie voor krijgt. Bepaal je doelen, stel vast wat je gaat doen om die doelen te bereiken en doe alleen die dingen. Niets anders. Maak met elkaar een kort lijstje van bijvoorbeeld 4 punten waarmee je kunt toetsen: gaan wij dit doen, of niet. Gaan wij hiermee door, of niet.
Profijt en solidariteit
Verenigingen zwalken nogal eens tussen profijt willen bieden – what’s in it for me – en solidariteit tot stand willen brengen. De kracht van de vereniging is dat samenwerking en solidariteit leiden tot profijt op de langere termijn. Daar mag je gerust open over zijn. Niet elke euro die een lid uitgeeft, rolt meteen naar hem of haar terug. Zet de kracht van solidariteit expliciet in. Vraag leden om een bepaald doel financieel te steunen, vraag een bijdrage naar wat iemand wil betalen, geef leden de mogelijkheid om deelname van een student te betalen.
Meer tussen collectief en individueel
Maak niet alleen een onderscheid tussen activiteiten voor het collectief en diensten/producten voor individuele leden. Je kunt de verenigingskracht – door samen iets te ondernemen, verder komen – ook laten werken voor groepen leden binnen de vereniging. Juist hierin zit veel potentieel om te vernieuwen en het helpt je goed om te gaan met verschillen tussen leden. Bepaal wie je verschillende groepen leden zijn. Wat hebben zij nodig om hun doelen te bereiken? Wat kan jouw rol hierin zijn? Vertaal je missie, visie, doelen, activiteiten en ondersteuning die je kunt bieden naar dit niveau. Bepaal wat je doet voor deze groepen leden ( en wat niet) en hoe je dat bekostigt. Bekijk per project scherp: hoe het te financieren , uit te voeren en het resultaat mee te nemen.
Geef de vereniging terug aan de leden / achterban
Ga in de rol van facilitator, coach, ondersteuner. Natuurlijk is het belangrijk dat leden met elkaar een heldere visie en doelen formuleren. Het is wel hun visie, hun doel en hun story. Zij moeten het kunnen laten zien en waarmaken. Het bureau helpt met expertise, door het proces te stimuleren, de voortgang te bewaken – of te stoppen als het niet werkt – en door matchen en mixen.
Exclusief resultaat
Je hebt een mooi rijtje exclusieve voordelen voor leden bedacht, maar willen leden deze exclusiviteit? Willen leden dat evenementen en netwerkbijeenkomsten alleen voor leden toegankelijk zijn? Of willen ze juist niet met alle andere leden samenkomen, maar liever met een subgroep, al dan niet met een partij van buiten? Het gaat niet om exclusief voordeel – alleen als je lid bent krijg je dit gratis of goedkoper – Maar om exclusief resultaat. Alleen door je aan te sluiten aan dit collectief kun je dit resultaat behalen.
Open en flexibel
Maak de vereniging open en flexibel, creëer maatwerk voor groepen, zorg dat je veel kunt oppakken in de vorm van tijdelijke projecten (met tijdelijke subsidies of samenwerkingen). Laat ook niet-leden meedoen (waar dat helpt om doelen te bereiken). Dit vraagt creativiteit en het ontwikkelen van een kleine kern met een goede flexibele schil in het bureau.
Deze tips zijn maar een greep uit de vele inzichten en adviezen die je uit een Masterclass Innovatieve Vereniging kunt meenemen. Je kunt de Masterclasses ook los van elkaar meemaken. Tot de zomer zijn er nog 2 masterclasses gepland. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
De DNA Academie biedt samen met Icoon de Masterclasses Innovatieve Vereniging aan. De Masterclasses zijn gebaseerd op het model Vereniging 3.0. Geen blauwdruk, maar een concept: hoe komen wij tot een toekomstbestendige vernieuwing?
Bron: DNA