(Drs) Rob Bongenaar heeft jarenlange ervaring in de verenigingswereld. Hij werkte in de jaren 90 gedurende 10 jaar voor Moret Ernst & young Branche-adviseurs en stond aan de wieg van de professionalisering van een keur aan brancheverenigingen. De laatste 10 jaar was hij directeur van opeenvolgend twee brancheverenigingen; die van schoonmaakbedrijven (OSB) en van Koninklijke Horeca Nederland, waar hij samen met Van Spaendonck ‘De Vereniging 3.0’ introduceerde en implementeerde.
Rob geldt dan ook bij uitstek als een groot ervaringsdeskundige voor verenigingen die willen werken aan hun toekomstbestendigheid en aan blijvende relevantie voor hun leden. Zijn expertise ligt met name op het terrein van verandertrajecten en de implementatie daarvan in branche- en beroepsorganisaties. Daarnaast heeft hij een sterke focus op marketing en klanttevredenheid dankzij zijn diverse managementfuncties bij Vodafone Nederland.
Momenteel is Rob als adviseur en interim manager verbonden aan het associate netwerk van Van Spaendonck. Daarnaast is hij directeur van het samenwerkingsverband van mobiele telefoniebedrijven (Monet) en lid van de redactie van VM, het vakblad voor verenigingsprofessionals.