Header circle
Circle

WiZZ lanceert arbeidsmarktcampagne 'Laat je enthousiasme werken'

Net zoals in veel andere sectoren kampt de zwembranche met een aanzienlijk personeelstekort. Dit leidt tot uitdagingen bij het verzorgen van zwemlessen, aquasportactiviteiten, recreatief zwemmen en in sommige gevallen tot (tijdelijke) sluiting van het zwembad. In een waterrijk land zoals Nederland is voldoende en gekwalificeerd personeel belangrijk om de zwemveiligheid te waarborgen. Hoe kan WiZZ zij-instromers en de jonge generatie enthousiast maken voor een carrière in de zwembranche? Om dit te realiseren heeft WiZZ de arbeidsmarktcampagne ‘Laat je enthousiasme werken’ gelanceerd. 

Wie is WiZZ?
WiZZ (Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen) is de werkgeversvereniging voor zwembaden en zwemscholen. 

 

Wat doet WiZZ?
WiZZ behartigt de belangen van werkgevers in de zwembranche door middel van cao-onderhandelingen en de sociale agenda gericht op duurzame inzetbaarheid, arbeidsmarktvraagstukken en sociale veiligheid. 

De uitdaging
Door een structureel personeelstekort worden zwembaden geconfronteerd met tekorten aan gekwalificeerd personeel, wat impact heeft op de dienstverlening en kwaliteit van het zwemonderwijs. 

quote

Het is goed dat de werkgeversorganisatie dit oppakt, zodat individuele bedrijven profiteren in hun eigen aanpak op de arbeidsmarkt.

 

Jettie Steenbergen, Verenigingsmanager van WiZZ.

Projectdetails

Voor veel mensen staat een baan als zweminstructeur niet bovenaan hun lijst wanneer ze een carrière overwegen, terwijl deze functie juist ontzettend veel waarde biedt. Het werk draagt bij aan de veiligheid van kinderen en volwassenen en geeft instructeurs de kans om met hun enthousiasme anderen te leren zwemmen. Een vaardigheid die levens kan redden. En precies deze boodschap wil WiZZ met de campagne overbrengen.

 

Laat je enthousiasme werken
Met de slogan ‘Laat je enthousiasme werken’ richt de campagne zich op het werven van zowel jong talent als zij-instromers. De website werkeninhetwater.nl is als campagnewebsite ingericht en vormt het centrale punt voor alle activiteiten. Met zowel online als offline middelen probeert WiZZ zoveel mogelijk potentiële kandidaten te bereiken en het te interesseren voor een carrière in de sector. De campagne loopt via socialmedia-advertenties, displayadvertenties op relevante websites, Google-advertenties en PR-acties.

De uitingen zijn ontworpen met een frisse, doelgerichte uitstraling, waarbij de vormgeving, kleuren en expressief van de modellen zijn afgestemd om enthousiasme en toegankelijkheid uit te stralen. Werkgevers kunnen een toolkit downloaden met diverse communicatiemiddelen zoals socialmedia-posts, afbeeldingen en video’s die zij op hun eigen kanalen kunnen inzetten. Ook kunnen werkgevers hun vacatures op de campagnewebsite plaatsen, om zo samen met WiZZ de zichtbaarheid van alle beschikbare functies te vergroten.

Cijfers
De campagne ging in juli 2024 live. Sindsdien staan er doorlopend meer dan 300 vacatures op de website, geplaatst door WiZZ-leden, en heeft de campagne inmiddels meer dan 1,5 miljoen mensen bereikt. Tot en met oktober behaalde de campagnewebsite werkeninhetwater.nl meer dan 35.000 paginaweergaven, waarbij ruim 7.600 mensen actief op zoek waren naar een baan. Via organisch verkeer op Facebook genereerde WiZZ daarnaast nog eens 440.000 impressies. En ook de advertentiepresentaties deden het goed:

  • Facebook: bijna 600.000 impressies
  • Google: ruim 40.000 impressies
  • Instagram: 185.000 impressies

Zo werken WiZZ en de werkgevers in de zwembranche samen om het personeelstekort aan te pakken en bij te dragen aan een veilige zwemomgeving in Nederland.

 

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Laat je gegevens achter zodat we contact met je kunnen opnemen. Je ontvangt automatisch via e-mail een bevestiging van jouw contactverzoek.

Keurmerkscan

Andere klantcases

Ledenonderzoek NVRA featured

Ledenonderzoek NVRA

De NVRA wil toegevoegde waarde blijven bieden voor haar leden en hoopt door middel van een ledenonderzoek…

Lees verder
data managen vereniging

Herpositionering VSR

Digitalisering en robotisering zijn aan een opmars bezig, ook in de schoonmaakbranche. Welke technische ontwikkelingen zijn dat,…

Lees verder
onafhankelijkheid keurmerk

Keurmerk voor NRTO

De NRTO overwoog al een poos een NRTO-keurmerk in te voeren omdat ze een sterkere kwaliteitspositie wilden…

Lees verder
data managen vereniging

Beheer SNA keurmerk

Vraag van de opdrachtgever was het beheer van het SNA-keurmerk waaronder wordt verstaan: beheer van register van…

Lees verder