Rennen, op adem komen en weer vooruit.
De huidige coronapandemie beheerst (ook) de verenigingsagenda nu al ruim 10 maanden. Hierdoor moeten verenigingen telkens de balans zoeken tussen wat in het licht van deze gezondheidscrisis noodzakelijk is, het bevechten van steunpakketten voor ondernemers, ontwikkelen van protocollen en samen met leden zoeken naar mogelijkheden om het contact met elkaar en de klant warm te houden. Kortom, alle hens aan dek om deze lastige periode te overbruggen.
Uit een rondgang langs een groot scala aan verenigingen blijkt dat ze goed zijn in direct actie te ondernemen wanneer dat nodig is: ondernemers moeten alle zeilen bijzetten om continuïteit te waarborgen. Tegelijkertijd laten veel verenigingen een ledengroei zien van gemiddeld zo’n 5%. In slechte tijden zoeken ondernemers en professionals steun in het collectief. Verenigingen doen er weer toe; de hands-on aanpak, de functie, het delen van kennis en informatie en belangenbehartigingsfunctie worden hoog gewaardeerd door vele ondernemers en professionals. En als verenigingsbureau rennen we ons de benen uit het lijf.
Maar hoe ziet de wereld eruit over een jaar, over vijf jaar? En wat betekent dat voor de strategie, voor het bestuur en bureau van een vereniging? Kunnen we dan gewoon weer terug naar….
Meer lezen? Download het hele artikel