Sinds begin dit jaar is Ellen werkzaam als communicatieadviseur voor verschillende stichtingen, verenigingen en brancheorganisaties. Een zeer divers rijtje: van de branchevereniging voor Vitaliteit, Activering en Loopbaan (OVAL), Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg (SSFH), tot de Nederlandse Vereniging van Audicienbedrijven (NVAB). We spraken een enthousiaste Ellen over haar werkzaamheden en ervaringen. “Ik vind het ontzettend leuk om voor veel verschillende stichtingen, verenigingen en brancheorganisaties te werken en continu met actuele, maatschappelijke thema’s bezig te zijn. Elke dag leer ik weer iets bij!”
Plannen gebaseerd op doelen
Veel stichtingen, verenigingen en brancheorganisaties vinden marketing en communicatie belangrijk, maar Ellen ziet dat er vaak wordt nagedacht vanuit middelen. “Als wij aan de slag gaan voor een klant, starten we vanuit de doelen van de klant. We stellen plannen op met communicatiedoelstellingen die de ambitie, het algemene doel van de organisatie volgen. Vervolgens zorgen we voor de uitvoering hiervan. Met deze werkwijze tillen we de communicatie naar een hoger niveau, zowel intern richting leden als extern naar de branche.” Het contact met de verenigingsmanager en de klant zijn hierbij essentieel, aldus Ellen. “De aanpak komt in nauw contact met elkaar tot stand. Wij zijn echt onderdeel van een klantteam dat we samen vormen met onze collega’s van verenigingsmanagement, het secretariaat of de financiële administratie.”
De klanten van Wissenraet Van Spaendonk hebben verschillende doelen. De marketing- en communicatie adviseurs zijn daarom ook breed inzetbaar. “We spelen een rol in de positionering, vergroten de naamsbekendheid of werken aan een beter imago. Ook wanneer klanten op zoek zijn naar een goede manier voor ledenwerving of het uitzetten van campagnes kloppen ze bij ons aan. Wij denken mee over de juiste communicatie-aanpak en ondersteunen en faciliteren hen daarbij.”
Kosten
Het ondersteunen van stichtingen, verenigingen en brancheorganisaties, vaak met politiek bestuurlijke gevoeligheden, is een echte nichemarkt. Ellen voelt zich inmiddels als een vis in het water in deze complexe omgeving. “Wij begrijpen deze markt als geen ander. Besturen voelen vaak druk van hun leden om zichtbaar te zijn. Ik merk dat men vaak denkt dat extra inzet van marketing en communicatie veel kosten met zich meebrengt. Maar creatieve vormen van communicatie hoeven zeker niet altijd kostbaar te zijn. Ook met relatief kleine budgetten, kun je jouw doelgroep bereiken. Mits je dit op de juiste manier doet. Daar ligt voor ons iedere keer weer een uitdaging wat ons werk enorm divers en aantrekkelijk maakt.”
Advies aan stichtingen, verenigingen en brancheorganisaties
Ellen heeft een advies voor verenigingen die aan de slag willen met marketing en communicatie: “Ik raad iedere vereniging aan om te starten met een goede marketing-communicatiestrategie. Als je scherp in beeld hebt wat je wilt bereiken heb je vaak ook meer focus op de middelen die je inzet en de media waar je zichtbaar wilt zijn. Want door jezelf te laten zien, ben je echt van meerwaarde voor jouw leden.”
Heb je een vraag aan mij of aan een van onze teamleden? Stel deze gerust, want wij zijn dol op communiceren! Bekijk hier ons team »