Nefemed laat zien dat een goede positionering in netwerk en inhoud essentieel zijn voor impact bij stakeholders en onmogelijk zonder betrokken leden.
“Alle stakeholders, waaronder zorgverzekeraars, overheid, fabrikanten en medische beroepsverenigingen, moeten ons zien als partij van belang. We vertegenwoordigen zo’n 70% van de intramurale en extramurale markt, dus met ons heb je direct een aanzienlijk deel van de industrie mee. Daardoor komen we ook aan tafel, en kunnen we invloed uitoefenen”, aldus Michiel van Campen, directeur van Nefemed, belangenvereniging van fabrikanten en importeurs van medische hulpmiddelen en -technologieën. De weg naar die tafel is er een van de lange adem: de juiste thema’s, de juiste netwerken, het juiste moment en, niet te vergeten, goede inhoud. “Om mee te kunnen praten kan je inhoudelijk niet onderdoen voor je tafelpartners.”
Complexe sector
Alles begint bij de netwerken. Heb je toegang tot de juiste cirkels? Kun je, wanneer dat nodig is, eens bellen met de juiste personen om mee te praten? Wie ken je, heb je inzicht in de structuren? En dan gaat het niet alleen om de landelijke lobby bij ministeries, maar Nefemed blijft ook in gesprek met bijvoorbeeld collega-brancheorganisaties, zorgverzekeraars en Europese netwerken.
“De medische sector is breed en heeft veel raakvlakken. Zo zitten we niet alleen bij het ministerie van Volksgezondheid aan tafel, maar ook bij Economische Zaken en Financiën. Dat maakt de besluitvormingsprocedures nog weleens complex en onoverzichtelijk. Het is belangrijk daar goed inzicht in te houden. Het inzicht in die structuren en het netwerk is natuurlijk een kwestie van bouwen, bouwen, bouwen, het gaat echt om de lange termijn.
Inmiddels merk ik dat we binnen het zorglandschap worden gezien én benaderd als partij die je aan tafel wilt hebben zitten. En daar kunnen we impact realiseren, het verschil maken.”
Impact
“De impact die we hebben in de samenleving is groot. Door de inzet van medische hulpmiddelen kunnen eindgebruikers weer participeren in de maatschappij, in werk en hobby. Leden van Nefemed droegen tijdens de pandemie bij aan leveringszekerheid (van persoonlijke hulpmiddelen) door hun voorraden beschikbaar te stellen tijdens piekmomenten. Maar ook e-health en inhaalzorg staan hoog op de agenda.
Om op het juiste moment over de goede onderwerpen in gesprek te komen, is het allereerst belangrijk om je standpunt helder te formuleren. “We gaan dan altijd uit van een gezamenlijk doel: we willen allemaal het beste voor de patiënt, op een zo kosteneffi ciënte manier. Dan begin je al met wederzijds respect.” Intussen houd je altijd oog voor de relatie en het in gesprek blijven met elkaar. “Niet ieder overleg levert direct iets op, maar de opgebouwde band des te meer.”
Kritiek
De reputatie van de sector in brede zin zorgt tegelijkertijd soms voor uitdagingen. “We worden nog weleens kritisch bejegend vanwege het winstoogmerk van de bedrijven. Vanzelfsprekend moeten onze leden een plusje onderaan de streep overhouden, daarmee houden ze hun bedrijf draaiend en kunnen ze investeren en innoveren. Door productinnovatie worden bijvoorbeeld de ligtijden in het ziekenhuis gereduceerd, of is er meer comfort voor de eindgebruiker. We hebben nu eenmaal in de zorg een zekere vorm van marktwerking afgesproken, maar samen met alle stakeholders staan we voor het belang van de eindgebruiker. De weg ernaartoe kan soms confl icteren of er kunnen verschillende invalshoeken zijn, maar uiteindelijk vinden we de gemeenschappelijke deler en kunnen we in gesprek.”
Ledenparticipatie
De betrokkenheid van de leden bij Nefemed is groot. “Als ik het afzet tegen andere brancheorganisaties, vind ik het echt opmerkelijk hoe goed én hoe graag de leden meepraten. Gelukkig maar, want ledenparticipatie is de basis van de vereniging.” Het organisatiemodel is helemaal ingericht op die participatie met negen clusters per productsoort en activiteit, zoals public affairs. “Door die structuur kun je vrij direct inspelen op politieke of marktontwikkelingen. Clusters en werkgroepen zetten zelf een koers uit en onze achterban is bereid hier energie in te steken, omdat zij het belang van collectiviteit en de toegevoegde waarde van onze organisatie zien. We zien het ook aan de waardering door leden. Ze geven de vereniging een 7,6 en het ledental groeit, we zijn de laatste jaren nauwelijks bedrijven kwijtgeraakt. Dat zegt wel iets over onze meerwaarde.”
Netwerk van collega’s
Nefemed heeft voor het verenigingsmanagement en de praktische ondersteuning gekozen voor Wissenraet Van Spaendonck. Van Campen: “Momenteel zijn we bezig met een strategische herpositionering om zo mee te kunnen bewegen met de veranderende markt. Het is waardevol om dat te kunnen doen met collega’s die veel ervaring en expertise hebben met dit soort organisaties. Zo houden we elkaar scherp.”