Hét woord voor verenigingen in 2021: samenwerking!

1
3 min

Hét woord voor verenigingen in 2021: samenwerking!

‘Samen’ als essentiële sleutel tot succes

Aan het einde van het jaar wordt altijd ‘Het woord van het jaar’ gekozen en sinds enkele jaren ook ‘Het getal van het jaar’. Afgelopen jaar was dat een makkie: getal en woord kwamen samen in ‘anderhalvemetersamenleving’. Het nieuwe begrip dat 2020 het beste samenvat en typeert. Toch durf ik te stellen dat er een ander woord is dat het afgelopen jaar nóg meer is gebruikt, namelijk SAMEN: het afgeleide samenwerking. Geen nieuw woord, zelfs eerder een cliché, maar wel een woord dat een geheel nieuwe relevantie en betekenis heeft gekregen. Juist voor brancheverenigingen en andere samenwerkingsverbanden is strategische samenwerking cruciaal gebleken voor succes in crisistijd.

Samenwerking klinkt niet vernieuwend, maar kan het in de uitwerking zeker wel zijn. Denk in deze coronatijd maar aan de branches die zich ineens in een heel ander speelveld bevonden. De evenementenbranche die harde klappen kreeg, maar vervolgens cruciaal bleek bij het realiseren van grote vaccinatielocaties waar de eerste vaccinaties tegen Covid-19 zijn gezet. Zij zijn immers gewend om razendsnel locaties op én om te bouwen. Een perfect staaltje van publiek-private samenwerking en van het benutten van de juiste skills. Hetzelfde geldt voor medische hulpmiddelen. Door samen te werken zorgden fabrikanten, leveranciers en de overheid ervoor dat ziekenhuizen konden blijven beschikken over de essentiële beschermende middelen, zoals mondkapjes en handschoenen. Zo kon extra capaciteit en slagkracht worden gerealiseerd.

Strategische samenwerking in een veranderend landschap

Voor veel brancheverenigingen is de context van werkzaamheden het afgelopen jaar drastisch veranderd, vooral door de coronacrisis en de economische en maatschappelijke gevolgen daarvan. Dat vraagt om andere strategische keuzes en samenwerkingspartners. Aansluitend op de actualiteit en voorsorterend op de toekomst. Bij samenwerking gaat het erom dat je samen ergens aan werkt. Formuleer met de betrokken partijen gezamenlijk het doel en resultaat van de samenwerking. Dat is een voorwaarde om samen aan de slag te gaan en vertrouwen op te bouwen.

Betrokkenheid, gelijkwaardigheid en vertrouwen vormen de basis van een succesvolle strategische samenwerking. Dit start bij een gezamenlijke doelstelling, het liefst een doel waarbij we samen de wereld een beetje mooier maken. Ik heb de overtuiging dat iedereen daar het meest warm voor draait en bereid is om het hardst voor te werken. Bovendien zijn er momenteel voldoende maatschappelijke uitdagingen om beet te pakken. Een gezamenlijk doel is hét bindmiddel om samen vanuit de belangen van mensen en organisaties iets neer te zetten. Zo wordt het geheel meer dan de som der delen.

Bij de start van dit nieuwe, nu al turbulente, jaar ligt bij veel brancheverenigingen de vraag op de virtuele tafel: hoe (maatschappelijk) relevant en toekomstbestendig is de branche? Durf daarbij over de grenzen van de eigen branche te kijken en smeed strategische samenwerkingen om samen nog succesvoller te zijn. Het mooie is dat we dan meteen het verenigingswoord van 2021 al hebben.

Klik hier voor meer informatie over strategisch samenwerken.

In dit artikel:

Over ons

John Griep is een allround verenigingsmanager die momenteel vanuit Wissenraet Van Spaendonck onder meer directeur is van de Vereniging Schoonmaak Research (VSR) en actief is voor de Stichting TEGoVA Netherlands, die het register beheert van REV-taxateurs van economisch en agrarisch vastgoed, voor het Keurmerk Medische Hulpmiddelen (NKH) en voor de fabrikanten van luchtkanalen; Luka. Hij heeft ruim 30 jaar ervaring in het managen van branche verenigingen, stichtingen en samenwerkingsverbanden. John heeft zowel kennis van het mkb (hij was ruim 6 jaar regiomanager van MKB-Nederland in Brabant) als van het grootbedrijf (als sectormanager bij FME-CWM, de organisatie van werkgevers in de grootmetaal/metalectro). Daarnaast is John vanuit Wissenraet Van Spaendonck actief als...

Blijf op de hoogte van de laatste info

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!