Geschillen zijn er om snel en goed opgelost te worden

3
5 min

Geschillen zijn er om snel en goed opgelost te worden

Onenigheid tussen consumenten en retailers kan flink wat tijd, geld en energie kosten. Voor zowel de consument als de retailer is het belangrijk dat klachten snel en op een eerlijke manier worden opgelost. Branchevereniging INretail zet zich in om geschillen waar partijen samen niet uitkomen zo snel en goed mogelijk op te lossen.

Bert-Jan van der Stelt, branchemanager en belangenbehartiger voor ondernemers binnen de retail en non-food, vertelt: “Sinds de oprichting van Stichting UitgesprokenZaak, als onderdeel van de consumentengaranties van CBW-Erkend, maken we gebruik van het digitale portal van Klachtregeling.nl. Sindsdien gaan we veel efficiënter door het klachtenproces heen.”

Hij legt uit: “Stel je koopt een bank en na een paar maanden zak je er al doorheen. Het kan zijn dat er hierdoor een dispuut ontstaat, waar de ondernemer en de consument samen niet uitkomen. Dan moet er een onafhankelijke partij zijn waar je terechtkunt. De organisatie die daarvoor werd ingezet, werkte prima. Maar we wilden door ontwikkelen; meer digitaal en efficiënter. En we wilden vooral van de tijdrovende fysieke zitting af.”

Geschillenregeling

Wissenraet Van Spaendonck is thuis in de ondersteuning van verenigingen en organisaties bij klachtafhandeling en geschillenbehandeling. “Samen met deze specialisten hebben we het portal van Klachtregeling.nl op maat ingericht voor CBW-erkende woonwinkels en consumenten. Op die manier krijgt de consument de aandacht die deze verdient zonder daar heel veel tijd aan kwijt te zijn.”

Bert-Jan benadrukt: “De geschillenregeling is ondergebracht bij Stichting UitgesprokenZaak.nl. Deze stichting en portal ondersteunen op onafhankelijke wijze de consument, retailer, geschillenbehandelaar en deskundigen om zo efficiënt mogelijk tot een oplossing te komen.” Dit is belangrijk, want een klacht goed en snel afronden leidt vaak tot een hogere klanttevredenheid, meer betrouwbaarheid én professionaliteit van de onderneming en de stichting. En indirect versterkt het ook het imago van de branche.

3 stappen

Het proces bestaat uit 3 stappen:

  1. Voorbereiding. “Voordat UitgesprokenZaak een geschil in behandeling neemt, moet het dossier compleet zijn. Dit kan eenvoudig door alle relevante documenten te uploaden. Zodra het dossier compleet is, wordt de retailer op de hoogte gebracht van het geschil,” aldus Bert-Jan uit.
  2. Bemiddeling. “In de eerste instantie proberen de geschillenbehandelaars van UitgesprokenZaak.nl via bemiddeling tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, of is er meer onderzoek nodig? Dan wordt een deskundige ingeschakeld,” legt Bert-Jan uit. “Deze deskundige beoordeelt op basis van expertise de oorzaak van de klacht. Daarnaast mag deze deskundige, die hiervoor een bemiddelingstraining heeft gevolgd, opnieuw proberen te bemiddelen als beide partijen hiervoor openstaan.”
  3. Bindende uitspraak. “Als ook de tweede stap geen oplossing biedt, legt UitgesprokenZaak.nl het geschil voor aan een bindend adviseur. Dit is een rechter die een bindende uitspraak doet die voor beide geldt,” vertelt Bert-Jan.

Grote voordelen

Het grote voordeel van UitgesprokenZaak.nl voor de consument en ondernemer is dat beide partijen uitgebreid de ruimte krijgen om hun verhaal te doen. Daarnaast kunnen beide partijen op elk gewenst moment het dossier online inzien. Alle informatie staat overzichtelijk bij elkaar in één portal. Dit zorgt ervoor dat iedereen precies weet waar ze zich in het proces bevinden. “En belangrijk is dat een fysieke zitting op locatie niet meer noodzakelijk is,” voegt Bert-Jan toe.

Onafhankelijk

Bert-Jan benadrukt dat UitgesprokenZaak.nl onafhankelijk werkt. “We verzamelen geen gegevens die we voor andere doeleinden inzetten, en het bestuur ziet erop toe dat Uitgesprokenzaak.nl onafhankelijk functioneert.”

Hij is trots op wat er met verschillende partijen is bereikt. “In tweeënhalf jaar tijd hebben we samen met Wissenraet van Spaendonck én met hulp van ondernemers het portal gefinetuned en de regeling ingebed. Iedereen die na 2020 iets aanschaft in de woonbranche koopt met de zekerheid van de geschillenregeling van UitgesprokenZaak.nl,” aldus Bert-Jan.

Bert-Jan van der Stelt, Branchespecialist wonen bij INretail

Verbeteringen

Systeemverbetering
Sinds de lancering van UitgesprokenZaak.nl zijn er verschillende systeemverbeteringen doorgevoerd. Zo is er een functionaliteit ontwikkeld waarmee veelvoorkomende taken nu volledig geautomatiseerd zijn. Denk aan het opvragen van documenten: voorheen moest een dossierbehandelaar elk verzoek handmatig opstellen, een actiepunt aanmaken, de opvolging monitoren, bestanden aan het dossier toevoegen en een notitie maken. Dit moest steeds opnieuw, telkens als er een document ontbrak. Met deze nieuwe functionaliteit kunnen alle handelingen met één klik op de knop automatisch worden uitgevoerd.

Formulieren met gegevensvelden
Daarnaast wordt er nu gewerkt met formulieren die aanpasbare gegevensvelden bevatten, waardoor het opvragen van extra informatie ook via het systeem verloopt. Dit verhoogt de efficiëntie en zorgt voor standaardisatie van gegevensvelden. Inmiddels kunnen deze gegevens zelfs automatisch in andere documenten worden gebruikt. Zo kunnen standaardgegevens eenvoudig in een bericht worden opgenomen en is het mogelijk om bijvoorbeeld een bindend adviesrapport snel samen te stellen, waarbij de adviseur alleen nog het oordeel hoeft toe te voegen.

Toekomstige ontwikkelingen

Natuurlijk blijven we verder door ontwikkelen, met als belangrijkste doel de efficiëntie van het systeem en de effectiviteit van klachtafhandeling te vergroten. Zo werken we momenteel aan een verdere integratie van Teams voor hoorzittingen, en een datumprikker om afspraken eenvoudiger te plannen. Daarnaast staat er een functionaliteit op de planning waarmee geüploade documenten automatisch naar pdf worden omgezet.

Geschillenregeling

Wissenraet Van Spaendonck heeft ervaring in het ondersteunen van vereniging en organisaties bij klachtafhandeling en geschillenbehandeling. Wil je als vereniging of organisatie een gemakkelijk systeem voor het managen van je klachten? Klik hier voor meer informatie of vraag een demo aan.

In dit artikel:

Over ons

Niels Wessels is sinds februari 2016 werkzaam bij Wissenraet Van Spaendonck. Vanuit zijn juridische achtergrond is Niels werkzaam voor BW7 Arbeidsjuristen voor Ondernemers. Verder zet Niels zich in voor Klachtregeling.nl. Hierbij ondersteunt hij diverse klachten- en geschillencommissies op inhoudelijk en procesmatig vlak op het gebied van onder meer arbodienstverlening, sociale woningbouw en belastingadvies. Daarnaast heeft hij ervaring met het inrichten van nieuwe klachtencommissies en het opstellen van (klacht)reglementen. Daarnaast is Niels verantwoordelijk voor de ondersteuning van cao-partijen en is hij bekend met het opstellen van (samenwerkings)overeenkomsten en het beoordelen van algemene voorwaarden en statuten. Niels heeft een opleiding Nederlands recht, accent privaatrecht, gevolgd aan de Universiteit van Tilburg. Tijdens zijn...

Blijf op de hoogte van de laatste info

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!