Sinds 27 februari –toen de eerste infectie werd vastgesteld – circuleert het coronavirus in toenemende mate in Nederland. Elke Nederlander komt hierdoor op een of andere manier wel in aanraking met de gevolgen van het virus, al dan niet bij het doen van de boodschappen of in de bedrijfsvoering op je werk. Wij nemen een kijkje in de keuken bij verschillende klanten. Hoe gaan zij om met het coronavirus en hebben zij nog tips die wij kunnen delen? In deze derde editie spreken wij met John Griep, Directeur van Vereniging Schoonmaak Research.
De Vereniging Schoonmaak Research (VSR) is het onafhankelijke platform voor professioneel schoonmaken. Als kennisinstituut voor alle marktpartijen op het gebied van schoonmaakonderhoud, streeft VSR al meer dan 40 jaar naar objectivering en professionalisering van het schoonmaakvak door middel van onderzoek, voorlichting en opleiding. De vereniging is een dwarsdoorsnede van de totale schoonmaakbranche. Zowel opdrachtgevers als schoonmaakbedrijven, leveranciers van schoonmaakapparatuur en -middelen, adviesbureaus en onderwijsinstellingen zijn leden van VSR.
VSR en het coronavirus
“VSR komt op alle mogelijke manieren in aanraking met het coronavirus. Schoonmaakbedrijven kunnen hun personeel vaak niet meer inzetten omdat gebouwen zijn gesloten . Doordat medewerkers niet meer ingezet kunnen worden en de inkomsten dalen komt de continuïteit van het bedrijf in gevaar. Daarnaast krijgen leveranciers van schoonmaakmiddelen en -materialen vragen over specifieke desinfecterende middelen en de maatregelen omtrent hygiëne en handenwassen.
Maatregelen getroffen door VSR
“We hebben onze onderzoeken op het gebied van handhygiëne en handendrogen via (sociale) media wederom onder de aandacht gebracht. Daarnaast hebben we in het verleden een onderzoek naar de zin en onzin van desinfectie uitgevoerd dat we nu weer op de actuele waarde willen bezien. Verder hebben we een leaflet uitgebracht waarin is opgenomen hoe de kwaliteitscontrole van VSR (VSR-KMS) in de huidige praktijk kan worden uitgevoerd.
Tips vanuit VSR voor andere organisaties in deze moeilijke tijd
“Geef als vereniging aan dat je er in deze tijd voor de leden bent -ook al weet je niet direct wat je aan het welbevinden van de leden in dit stadium kunt bijdragen- en voorzie hen van zo veel mogelijk relevante informatie. Maar ook vooral: steek ze een hart onder de riem.”