De markt waarin verenigingen zich bevinden veranderd razendsnel en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo worden leden bijvoorbeeld vaak als klanten gezien en kijken verenigingen en leden steeds vaker samen naar hun toekomstige samenwerking. De strategische ontwikkeling van de leden staat hierbij centraal. Samen werk je aan het nieuwe maatschappelijke belang: de leden in hun maatschappelijke context vooruithelpen door samen te innoveren.
Om dit te kunnen realiseren is het voor het verenigingsmanagement van belang om goed te kijken naar de kritische succesfactoren van Vereniging 3.0.
- Het hebben van een visie over de toekomst van de sector, beroepsgroep en vereniging
- Lobbykracht om de eigen belangen effectief te positioneren
- Proactief zijn in het delen van data en zorgen voor positionering van kwaliteitsonderscheid
- Actieve rol in samen innoveren
- Het kritisch beoordelen van de dienstverlening aan leden
- Het zijn van een wendbare organisatie
- Een sterke verbinding met leden en stakeholders door o.a. vaak de dialoog aan te gaan
Met deze checklist kun je nagaan of jouw vereniging goed op weg is met toekomstproof samenwerken. Vereniging 3.0 helpt bij het laten groeien van jouw vereniging, de leden, de beroepsgroep en de gehele sector.
Is jouw vereniging al op weg naar het nieuwe maatschappelijke belang? Doe The Next Stap Scan: Vereniging 3.0 en vind uit hoe jouw vereniging scoort op deze onderdelen. Op naar toekomstbestendig samenwerken!