Sinds 27 februari –toen de eerste infectie werd vastgesteld – circuleert het coronavirus in toenemende mate in Nederland. Elke Nederlander komt hierdoor op een of andere manier wel in aanraking met de gevolgen van het virus, al dan niet bij het doen van de boodschappen of in de bedrijfsvoering op je werk. Wij nemen een kijkje in de keuken bij verschillende klanten. Hoe gaan zij om met het coronavirus en hebben zij nog tips die wij kunnen delen? In deze tweede editie spreken wij met Jolet Woordes, verenigingsmanager Stichting Keurmerk Uitvaartzorg.
Stichting Keurmerk Uitvaartzorg beheert het keurmerk voor uitvaartondernemingen die aan 6 zekerheiden voor de consument voldoen. Het gaat om heldere afspraken over de uitvoering van onder andere de uitvaart, een goede kostenbegroting en ervaren personeel. Daarnaast beheert SKU ook het register van uitvaartverzorgers. In dit register zijn uitvaartverzorgers opgenomen die goed zijn opgeleid en aan na- en bijscholingseisen voldoen.
Impact van het coronavirus op SKU
“Op de uitvaartbranche heeft het coronavirus enorme impact. Vanwege het ‘samenscholingsverbod’ mogen uitvaarten nog maar met 30 mensen worden gehouden en moet 1,5 m afstand worden bewaard. Alle regelgesprekken moeten telefonisch worden uitgevoerd. Dit is totaal anders dan voorheen. Alles wat al gepland stond voor de corona-maatregelen moest door de ondernemingen worden omgezet. Vervolgens ontstond er een totaal andere manier van werken. Zo kwamen er onder andere kleinere uitvaarten. In sommige regio’s van Nederland steeg het aantal uitvaarten enorm. De cijfers van het RIVM geven namelijk niet álle sterfgevallen in Nederland weer.
SKU laat ieder anderhalf jaar een audit uitvoeren om te verifiëren of de onderneming nog aan de eisen voldoet. Waar mogelijk worden deze audits nog uitgevoerd, eventueel online. Indien dat noodzakelijk is, worden ze ook uitgesteld.”
Getroffen maatregelen als gevolg van het virus
“Als Stichting hebben we samen met de certificerende instellingen, het bestuur en de branchevereniging alles afgestemd én de keurmerkhouders extra geïnformeerd. SKU communiceert normaal gesproken vrij actief richting consumenten, maar dat is nu tijdelijk stilgelegd. We hebben de ervaringen vanuit andere keurmerkstichtingen kunnen delen met SKU en tips kunnen uitwisselen. Vanuit SKU hebben wij als tip voor andere stichtingen: ‘Communiceren en afstemmen!’”