Veel branche- en beroepsorganisaties denken ooit over het oprichten van een keurmerk. Soms vanuit een crisis of incident om beunhazerij aan de schandpaal te kunnen nagelen, soms om betere condities te realiseren in aanbestedingen en eigenlijk altijd om als stevige kwaliteitsbranche te boek te staan. Een sterk merk te bouwen.
Maar brengt zo’n keurmerk in de praktijk ook wat werd beoogd: worden we onze eigen keurmeesters? Of is het niet meer dan good old protectionisme en helpt het daarmee elke vorm van innovatie om zeep?
In dit learning lab gaan we aan de hand van twee inleiders aan de slag:
– De theorie wordt toegelicht door Jolet Woordes, in het dagelijks leven keurmerkexpert bij Wissenraet Van Spaendonk. In diverse sectoren, van zorg tot uitzenden, van industrie tot opleiden heeft zij haar ervaring opgedaan.
– We duiken de praktijk in met Rob Bongenaar, directeur van Koninklijke Horeca Nederland. Een sector met zeer diverse regelgeving en daarbij behorende inspecties, Wat betekent het schildje van KHN dan: voor de leden, voor toezichthouders en vooral ook voor de consument.
Van theorie naar horeca…en wat betekent dat dan voor de dagelijkse praktijk van de verenigingsdirecteur of manager? Hoe voer jij die discussie binnen de branche of beroepsorganisatie? We sluiten af met een interactief gedeelte om deze vragen met elkaar beantwoord te krijgen. De sessie wordt geleid door Carmen de Jonge.
Plan je bezoek aan het DNA Jaarcongres.
Bron: DNA