Sinds 27 februari –toen de eerste infectie werd vastgesteld – circuleert het coronavirus in toenemende mate in Nederland. Elke Nederlander komt hierdoor op een of andere manier wel in aanraking met de gevolgen van het virus, al dan niet bij het doen van de boodschappen of in de bedrijfsvoering op je werk. Wij nemen een kijkje in de keuken bij verschillende klanten. Hoe gaan zij om met het coronavirus en hebben zij tips die wij allen kunnen opvolgen? In deze vijfde editie spreken wij met Dorothé van den Aker, projectmanager van OVAL.
OVAL bundelt de krachten van dienstverleners die actief zijn op het terrein van vitaliteit, activering en loopbaan. Zij maken samen duurzame inzetbaarheid werkend. Hun opdrachtgevers zijn werkgevers, verzekeraars, UWV, gemeenten en individuele werknemers en werkzoekenden.
Impact coronavirus op OVAL-leden
“Het virus en de maatregelen van de overheid raken de branche sterk. Arbodiensten houden zich bezig met preventie, verzuimbegeleiding en veiligheid en gezondheid op het werk. Zij geven werkgevers en werknemers advies hoe om te gaan met de maatregelen in het bedrijf en thuiswerken goed te kunnen faciliteren. Bedrijfsartsen ondersteunen sinds begin april bij de triage voor coronatesten van werknemers in de gezondheidszorg en inmiddels ook in andere branches, waarvoor veel samenwerkingsafspraken met de GGD en het ministerie van VWS zijn gemaakt. Voor inburgeringsplichtigen is het belangrijk dat zij onderwijs op afstand kunnen volgen. Daarnaast zien we dat de re-integratiedienstverlening, loopbaantrajecten en jobcoaching wordt omgezet naar digitale dienstverlening. Tegelijkertijd moet sommige dienstverlening worden stopgezet en merken we dat opdrachtgevers wachten met het in gang zetten van dienstverlening. OVAL overlegt met stakeholders en de overheid over knelpunten en vraagstukken die moeten worden opgelost en zoeken naar nieuwe verbindingen.”
Veranderingen in overleg en communicatie
“Alle communicatie en interactie zowel binnen het team als met het bestuur en de leden vindt nu digitaal plaats. Daarbij maken we veel gebruik van Microsoft Teams en andere digitale middelen. Iedere ochtend doen we met het team een aftrap en er wordt veel gebeld en gemaild. Daarnaast is er voor alle leden een speciale OVAL community live gegaan. Hierop kunnen leden snel informatie vinden en vragen stellen.”
Delen kennis door OVAL en leden onderling
Direct bij de start van de crisis zijn Q&A’s beschikbaar gesteld die regelmatig worden geactualiseerd. Er is een informatiesheet voor werkgevers ontwikkeld die leden kunnen gebruiken in de informatievoorziening naar hun klanten. Ook samen met andere stakeholders, zoals beroepsorganisaties, worden nieuwe kennisnieuwsbrieven ontwikkeld en gedeeld.
Er waren al plannen om een community voor leden te ontwikkelen. Dit is nu versneld en binnen een week gerealiseerd, startend met een speciaal ‘coronakanaal’. Hierop delen OVAL-medewerkers en leden informatie, ervaringen en tools met elkaar, kan men vragen stellen en chatten.
Tips vanuit OVAL voor andere organisaties in deze moeilijke tijd
“Blijf in contact, luister naar waar je leden mee bezig zijn en sluit daar op aan. Deel wat leden ontwikkelen en ter beschikking stellen. En benut ook juist de mogelijkheid om nu andere, digitale middelen in te zetten.”