Data is de basis voor het goed uitvoeren van marketingactiviteiten. Aan de hand van data en vooraf opgestelde KPI’s (kritische prestatie indicatoren) kunnen de juiste stappen worden genomen binnen een vereniging. De ene persoon neemt beslissingen op basis van emoties terwijl de ander kijkt naar wat de data te vertellen heeft. Data hoeft het onderbuik gevoel niet uit te sluiten, sterker nog, het kan juist helpen om het gevoel kracht bij te zetten en verder te gaan met onderzoeken.
Leer jouw doelgroep kennen
Online data zorgt ervoor dat je jouw doelgroep beter gaat leren kennen. Bij het gebruik van een website geeft data waardevolle inzichten in o.a. de volgende aspecten:
– het gedrag van jouw websitebezoekers;
– de verschillende bronnen waar bezoekers vandaag komen;
– het tijdstip van een websitebezoek;
– de leeftijdscategorie van de websitebezoeker;
– de advertentievoorkeur die de doelgroep het meest aanspreekt;
Op basis van deze data kun je jouw doelgroep duidelijke definiëren. Het hebben van een afgebakende doelgroep zorgt ervoor dat je content kan creëren die aansluit bij de interesses van jouw doelgroep.
Online doelen bepalen en meetbaar maken
Ga je aan de slag met online marketingactiviteiten? Dan is het aan te raden om concrete doelen en KPI’s te bepalen en deze te gaan meten. Er zijn vier hoofdredenen waarom meetbare doelen van belang zijn:
– Je wilt weten of de gemaakte investeringen qua middelen en tijd een positieve bijdrage hebben geleverd voor jouw organisatie
– Op basis van de data wil je nieuwe initiatieven tot uitvoering brengen en deze vervolgens kunnen verantwoorden
– Slecht scorende campagnes wil je op tijd kunnen bijsturen of eventueel helemaal stopzetten
– Aan de hand van duidelijke rapportages kun je de rest van het team laten zien welke resultaten behaald zijn
Hoe weet je wat je kunt meten?
De kans is groot dat jouw doelgroep actief online is. Ze gebruiken niet alleen een zoekmachine om jouw website te vinden, maar landen op verschillende wijzen op jouw website. Denk hierbij aan een een verwijzing vanuit een advertentie of een social media bericht. Hieronder hebben we een aantal tips over de statistieken van de verschillende platformen voor je op een rijtje gezet.
Website
Om de statistieken van jouw website inzichtelijk te maken wordt er bijna altijd gebruik gemaakt van Google Analytics. De websitebouwers plaatsen een code aan de achterkant van jouw website en hierdoor kun jij data van jouw websitebezoekers analyseren en inzichtelijk maken. In Google Analytics is de data verdeeld in vier categorieën; doelgroep, acquisities, gedrag en conversie.
Doelgroep
Hier vindt je terug wat het aantal gebruikers is die je website in een bepaalde periode hebben bezocht. Het aantal pagina’s dat ze hebben bezocht en de gemiddelde sessieduur van een websitebezoeker. Maar ook ,welke taal ze spreken, vanuit welk land ze jouw website bezoeken en welke browser ze hierbij gebruikt hebben.
Acquisitie
In deze categorie kan worden afgelezen vanuit welke kanalen de websitebezoekers op de website terecht komen. Zo kan het gedrag per kanaal worden geanalyseerd en kan er vervolgens worden afgelezen welke doelen door welke gebruikers worden afgerond.
Gedrag
Hoe gedraagt een bezoeker zich tijdens een bezoek aan jouw website? Hier is terug te vinde welke pagina’s het meest worden bezocht, welke zoekopdrachten op de website worden uitgevoerd of bijvoorbeeld welke gebeurtenissen er op de website hebben plaatsgevonden. Denk hierbij aan een klik op een bepaalde knop of het invullen van een contactformulier.
Conversies
De laatste categorie laat zien welke conversies op de website plaatsvinden. In Google Analytics is het mogelijk om vooraf doelen in te stellen die aansluiten bij de doelstellingen van jouw vereniging. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je wilt meten hoeveel bezoekers er op een specifieke pagina op jouw website terecht komen of hoeveel websitebezoekers jouw aanmeldingsformulier hebben ingevuld. Dit dien je vooraf in te stellen zodat de conversies gemeten worden.
Social Media
Op de verschillende social media kanalen wordt de activiteit van jouw verenigingspagina ook dagelijkse gemeten. Zo kun je op LinkedIn bijvoorbeeld inzien hoeveel volgers erbij zijn gekomen en hoeveel weergaven jouw berichten hebben bereikt. De engagement (betrokkenheid) van jouw berichten wordt bepaald aan de hand van de volgende formule: [aantal likes + comments + kliks] / aantal weergaven. In de statistieken worden de organische en geadverteerde resultaten los van elkaar gescheiden. Zo is er de mogelijkheid om in te zien hoeveel reacties, kliks, commentaren, aantal keer gedeeld of weergaven er organisch zijn bereikt of juist door middel van een advertentie. Op Twitter kan de activiteit ook geanalyseerd worden door middel van de button “Analyses”. Deze is te bereiken via het linker menu onder het kopje “meer”. Ook hierbij gelden de eerdergenoemde voorbeelden die bij LinkedIn zijn vermeld.
Dashboarding van data
Om ervoor te zorgen dat je tijdig bijstuurt op jouw KPI’s is het monitoren van je online data een must. Zoals hierboven beschreven kan dit vanuit ieder platform, maar ik adviseer het gebruik van een dashboard. Een overzichtelijke opsomming van alle online data activiteiten ineen. Hier zijn verschillende software programma’s voor ontwikkeld die jou ondersteunen bij het analyseren van de data. Daarnaast is het visueel een stuk aantrekkelijker om verbanden te leggen tussen de data van verschillende platformen. Met behulp van dashboarding wordt het meten van KPI’s eenvoudiger en bespaart je een hoop tijd en energie om rapportages te maken.
Wil je meer weten over het omgaan met data en het maken van KPI’s? Of ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden die ik jou kan bieden op het gebied van online marketing? Neem dan contact op met mij!