Er is verspilling in de zorg, en dit moet, zeker nu de kosten de pan uit rijzen, worden bestreden. Uit een recent rapport blijkt dat het tegengaan van verspilling rond hulpmiddelen eigenlijk hand in hand gaat met het volwassen benaderen van de eindcliënt. De systematiek moet op zijn kop, en de klant moet in het middelpunt. Dat maakt efficiënt en dat bespaart.
Minister Schippers maakte in 2013 groot werk van het verspillingsprobleem. Er verscheen toen een uitgebreid rapport. We schrokken: er werden miljoenen verspild, aan nooit geslikte medicijnen, aan overbodige ziekenhuisplaatsen, aan verkruimelde incontinentiematerialen, aan diagnostische apparatuur die in de kast bleef staan. Je kon geen hoekje of gaatje van de zorg vinden of er werd wel aanzienlijke verspilling aangetroffen. Er werd een meldpunt opgericht waar zorggebruikers de door hen geconstateerde verspillingen konden aanmelden. Het liep storm; binnen de kortste keren zaten er 23 duizend besparingstips in de meldboxen. De minister mobiliseerde iedereen, van ziektekostenverzekeraars tot patiëntenverenigingen, van artsengenootschappen tot instellingsdirecties.
Lees hier het hele artikel. Gepubliceerd in Support Magazine.
Het secretariaat van Firevaned is ondergebracht bij Wissenraet van Spaendonck