Inspiratiesessie: De regels van het spel – wat levert een keurmerk of gedragscode, iets of niets?

Header circle
Circle
Inspiratiesessie: De regels van het spel – wat levert een keurmerk of gedragscode, iets of niets?

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, is een bekend spreekwoord. Veel beroepsbeoefenaren en bedrijven functioneren in een speelveld van netwerken, nieuwe markten, concurrentie en overheidsregulering. En toch vinden we met elkaar de wetgeving niet altijd voldoende. Steeds vaker kiezen ondernemers en professionals in hun branche- en beroepsorganisaties ervoor om nadere afspraken te maken.

  • Aan welke basiseisen moet onze dienstverlening voldoen?
  • En levert dat ‘de basiskwaliteit’ of een ‘de top’?
  • Waarop moet een klant in ieder geval kunnen rekenen?
  • En wat zijn de afspraken wanneer die klant ontevreden is?
  • Hoe vinden we dat ons beroep ethisch goed uitgeoefend kan worden?
  • Hoeveel ervaring moet een professional hebben om zijn vak uit te mogen (blijven) oefenen?
  • En hoe brengen we dat voor het voetlicht?

Op basis van een incident klinkt aan vele bestuurstafels de roep om een keurmerk. Maar werkt dat altijd? En hoe dan wel of niet?
Hier gaan we tijdens deze bijeenkomst op inspiratiesessie op in!

Een soortgelijke sessie is eerder gegeven in mei 2018. Wegens grote belangstelling gaan we nog een keer in op dit thema.

Een keurmerk als merk kan ertoe leiden dat u vertrouwen wint en dat er echt een marktmerk ontstaat. Denk aan de wijze waarop BOVAG zich in de tachtiger jaren met Beun de Haas in de markt positioneerde. Maar het instellen van een keurmerk kan ook een reactie op marktfalen of een incident zijn: denk aan de Fair Wear Foundation als reactie op de belabberde productieomstandigheden in de kledingindustrie in Bangladesh. Terugkijken is interessant, maar nog beter is het om vooruit te kijken. Had Mark Zuckerberg van Facebook bijvoorbeeld al strakkere spelregels moeten stellen om de privacy van de gebruikers te beschermen? Het feit dat hij dat niet gedaan heeft, leidt nu tot een lagere waardering van het Facebook-merk en minder adverteerders. Dus dat vertrouwen te voet komt is duidelijk, hij zal er stevig aan moeten werken om de huidige kritiek in de toekomst te weerleggen.

We gaan met u in gesprek over de zin en onzin van keurmerken, gedragscodes…. Heeft het zin om zelf aanvullende spelregels te bepalen? En hoe gaat u daarmee om? Aan welke randvoorwaarden moet voldaan worden? En wanneer wordt het schieten met een kanon op een mug?

Naast twee korte inleidingen over het onderwerp, gaan we aan de hand van stellingen dieper in op de bovenstaande vragen, zodat u aan het einde van de sessie een beter beeld heeft waar u als bestuurder bij afwegingen rond zelfregulering rekening mee moet houden.

Programma 2 april 2019
15.00 uur Ontvangst
15.30 uur Theoretisch/beleidsmatig perspectief
16.15 uur Praktisch/bestuurders perspectief
17.00 uur Inhoudelijke, interactieve discussie
18.00 uur Afronding en borrel

Locatie
Van Spaendonck Ondernemingshuis, Tilburg

Meld je nu aan!

Kennisbank

Hier vind je alle benodigde informatie op het gebied van samenwerken. Whitepapers, artikelen en blogs, geschreven door onze experts, die jou ondersteunen om vakinhoudelijk en procesmatig goede beslissingen te nemen.

Kennisbank

Nieuws

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Alles accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!