In het oplossen van klachten sta je samen sterker

Header circle
Circle

De klantrelatie is een van de bestaansrechten van je leden. Maar soms gaat er iets mis en dient de klant een klacht in. Wat kan de branchevereniging hierin betekenen?

Het is aan de leden zelf hoe zij klachten van hun klanten afhandelen, bijvoorbeeld als een levering niet overeenkomt met de bestelling, of als een montage niet volgens de voorschriften is uitgevoerd. Ook dat is ondernemerschap. Maar de branchevereniging is verantwoordelijk voor de reputatie van de branche als geheel en daarom heeft die op dit onderwerp toch een zeer belangrijke taak. Klachtafhandeling is bij uitstek een onderwerp dat hoog op
de agenda zou moeten staan. Als brancheorganisatie kun je hiermee de toegevoegde waarde naar je achterban vergroten. Jij bent namelijk de overkoepelende, neutrale partij die daarnaast – zowel in de ogen van de leden als van hun klanten – het nodige gewicht in de schaal kan leggen.

Effect op branche
Een klacht kan altijd ontstaan, om welke reden dan ook. Het is echter de manier van oplossen die bepaalt wat de gevolgen ervan zijn. Alleen een juiste aanpak leidt tot schadebeperking, een alsnog tevreden klant en een positieve referentie voor de toekomst. Als een ingediende klacht bij een organisatie niet naar tevredenheid van de klant wordt opgelost, kan dit vergaande gevolgen hebben. De klant houdt een vervelend gevoel aan de situatie over en zal dat gevoel zeker niet onder stoelen of banken steken. Het effect hiervan kan langdurig én erg nadelig zijn. Zowel voor het lid als mogelijk ook de hele branche.

Samen eruit
En hoe graag beide partijen ook willen, soms komen klant en leverancier er samen gewoon niet uit. Er lijkt dan op het eerste gezicht geen oplossing mogelijk. Dan is het voor beide partijen goed om terug te kunnen vallen op een gedegen klachtenprocedure en faciliterend klachtensysteem. Door dit goed te regelen komt de klacht terecht……..

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook

Kennisbank

Hier vind je alle benodigde informatie op het gebied van samenwerken. Whitepapers, artikelen en blogs, geschreven door onze experts, die jou ondersteunen om vakinhoudelijk en procesmatig goede beslissingen te nemen.

Kennisbank

Nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.