Het belang van een lobby

1
6 min

Het belang van een lobby

Belang van een lobby

Al zijn ze het niet altijd met elkaar eens: belangenverenigingen en ‘de politiek’ hebben elkaar nodig. Een gesprek met de directeur van Nefemed, Caroline Emmen en CDA-Tweede Kamerlid, Joba van den Berg over hoe ze elkaar kunnen helpen.

“Ik gebruik liever het woord ‘belangenbehartiging’. Lobby doet vermoeden dat er in achterkamers zaken beklonken worden. Het tegendeel is waar”, vindt Caroline Emmen. Zij behartigt de belangen van fabrikanten en importeurs van medische hulpmiddelen en -technologieën en is directeur van branchevereniging Nefemed en accountmanager bij Wissenraet van Spaendonck. “We communiceren juist heel transparant met Tweede Kamerleden. We delen onze standpunten ook via sociale media. Zo laat Joba van den Berg op haart beurt altijd via nieuwsbrieven en Twitter weten waar ze mee bezig is en op welke werkbezoeken ze is geweest.”

Wereld van verschil

“Een Kamerlid uitnodigen bij een bedrijf helpt om ze een completer beeld te geven van de industrie”, weet Emmen. “Ik vind die persoonlijke contacten tijdens een werkbezoek belangrijk. Zo kunnen bedrijven toelichten hoe ze werken, wat ze doen aan innovaties en welke gevolgen een wet voor een ondernemer heeft. Het gaat in het geval van Nefemed om fabrikanten die producten maken die er écht toe doen. De medische hulpmiddelen en -technologieën geproduceerd door bedrijven die ik vertegenwoordig, maken voor patiënten een wereld van verschil. Medische hulpmiddelen zijn niet altijd zichtbaar, maar wel van wezenlijk belang.”

Grote impact

Ook al heeft Emmen haar leden op nummer één staan, ze ziet in dat haar branchevereniging slechts een onderdeel is van de totale gezondheidszorg. Dit betekent niet dat de belangen van de Nefemed-leden er minder toe doen volgens Tweede Kamerlid Van den Berg. Zij heeft zorg in haar portefeuille en zit namens het CDA in de Kamer. “Binnen de zorgverzekeringswet gaat het om € 50 miljard. Qua geld nemen medische hulpmiddelen weliswaar een beperkte plek in, maar wel een die grote impact heeft. Iedereen heeft met medische hulpmiddelen te maken. Het gaat namelijk niet alleen om protheses en stomamateriaal; het begint al bij de aanschaf van een pleister.” Ze illustreert dat je wel degelijk impact kunt hebben als je niet groot bent: “Een mug is klein, maar probeer maar eens te slapen met dit insect in je kamer.”

Tijd maken

Het doel van Emmen en Van den Berg is gelijk: de beschikking hebben over goede en veilige medische hulpmiddelen. “Dat wil niet zeggen dat we het altijd met elkaar eens zijn. Dat hoeft ook niet”, stelt Van den Berg. “We hebben ieder onze eigen verantwoordelijkheid.” Van den Berg praat met iedereen, stelt vragen en neemt alles wat ze aangereikt krijgt uit de markt in zich op. Ze maakt haar eigen afwegingen op basis van het CDA-programma en/of het regeerakkoord. In de Tweede Kamer is pas te zien hoe ze over iets denkt.

CIJFERS MOETEN KLOPPEN EN BELANGEN MOETEN HELDER ZIJN. ANDERS KAN IK NIET DE JUISTE ANTWOORDEN GEVEN OF MET GEDEGEN VOORSTELLEN KOMEN

Sneller schakelen

Emmen: “Zeker nu er steeds meer partijen bijkomen en fracties kleiner worden, is het bewonderenswaardig hoe goed Kamerleden op de hoogte zijn. Van den Berg bezoekt gelukkig regelmatig bedrijven, maar niet alle Kamerleden maken daar tijd voor. Ik blijf ze uitnodigen, want het is dé manier om elkaar beter te leren kennen en om een goed beeld te geven van hoe de industrie in elkaar zit en welke medische hulpmiddelen en -technologieën er zijn. Die kennis is van belang om doordachte keuzen te kunnen maken. Het praat ook gemakkelijker op het moment dat er issues spelen.” Van den Berg beaamt: “Het is sneller schakelen als je elkaar kent.”

Heldere belangen en feiten

We kennen Kamerleden vooral van de debatten in de plenaire zaal. Dat is slechts een deel van de werkzaamheden. Ze steken veel tijd in commissievergaderingen, hoorzittingen, rondetafelgesprekken en werkbezoeken. Overal leggen ze hun oor te luisteren zodat ze met kennis van zaken kunnen optreden. Van den Berg: “Het is voor Kamerleden onbegonnen werk om op alle verzoeken in te gaan. Ik selecteer daarin. Ik wil weten wie er achter een bepaald verzoek zit en hoeveel procent van de markt die organisatie vertegenwoordigt. Ik moet ervan uit kunnen gaan dat contacten betrouwbaar zijn. Cijfers moeten kloppen en belangen moeten helder zijn. Anders kan ik niet de juiste antwoorden geven op vragen uit de Kamer of zelf met gedegen voorstellen komen.”

Tips van een Kamerlid

De ene organisatie die iets gedaan wil hebben, uit wil leggen of aandacht wil vragen, is de andere niet, maar je kunt het Kamerleden gemakkelijker maken om naar je te luisteren. Tips van Van den Berg:

TIP 1 – “Weet waar je voor staat. Het is belangrijk dat een belangenorganisatie weet wie ze vertegenwoordigt en waar ze voor staat. Dat betekent ook duidelijk communiceren met de achterban.”

TIP 2 – “Zoek bondgenoten. Dat hoeven geen vrienden te zijn. Concurrenten kunnen een gezamenlijk belang hebben dat belangrijk genoeg is om samen op te trekken. Om sterker te staan. Hoor ik van drie partijen hetzelfde geluid, dan is dat blijkbaar een serieus punt en is er veel kans dat ik er aandacht aan besteed.”

TIP 3 – “Lobby voor punten waar je het over eens bent. Praat vanuit een brancheverenigingen met één stem. Lobby over de 50% waar je het wél over eens bent en praat over de rest intern verder. Als ik mensen uit één groep aan tafel heb met tegenovergestelde verhalen, dan kan ik daar niets mee.”

TIP 4 – “Heb je lobbyproces op orde. Het is belangrijk dat ik de verzoeken ruim op tijd ontvang. Regelmatig krijg ik mails in de trant van: ‘Morgen heeft u een algemeen overleg, bijgaand mijn input.’ Ik wil ruim een week van tevoren een verzoek binnen hebben. Een debat duurt weliswaar vier uur, maar ik heb maar drie á vier minuten spreektijd en daar moet ik meerdere onderwerpen in behandelen. We zouden elkaar helpen als ik op tijd, kort en krachtig verwoord kan lezen wat het probleem is en waarom ik dat als CDA belangrijk moet vinden. Zeker bij wetgeving is het verstandig maanden van tevoren al contact te zoeken”, besluit Van den Berg.

Breed samenwerken

Om een vuist te maken zoekt Emmen regelmatig de samenwerking op met andere brancheverenigingen, organisaties van zorgprofessionals of patiëntenverenigingen. “In zekere zin zijn we concurrenten van elkaar, maar we hebben één gezamenlijk belang: de patiënt. Die moet geholpen worden met een goed voorgeschreven middel. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook contacten met zorgprofessionals. Zij gaan per slot van rekening over welk type hulpmiddel een patiënt nodig heeft.”

Bron: VM Magazine.

In dit artikel:

Over ons

Menno heeft in verschillende functies en rollen brede ervaring opgedaan in zorg en welzijn. Hij werkt sinds april 2022 bij Wissenraet Van Spaendonck en is onder meer als directeur betrokken bij Firevaned, de branchevereniging voor mobiliteitshulpmiddelen. Naast zijn werkzaamheden voor Wissenraet zit Menno in het bestuur van NVM Mondhygiënisten. Voordat hij bij Wissenraet aan de slag ging was hij zelfstandig adviseur op met name het gebied van strategie, public affairs en het zorgstelsel. Verder heeft hij ervaring opgedaan als manager bij MIND, de koepel van cliënten- en naastenverenigingen in de GGZ, als directeur van de ANT (de toenmalige tweede beroepsvereniging voor tandartsen) en als docent gezondheidsrecht. Hij startte zijn loopbaan...

Blijf op de hoogte van de laatste info

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!