Juist nu is het belangrijker dan ooit informatie te delen en mensen met elkaar te verbinden en hiervoor digitale vormen in te zetten. Een groot deel van werkend Nederland is door de coronacrisis vanuit huis gaan werken. Ook in de bedrijfsvoering van de branche- en beroepsverenigingen blijken veel veranderingen plaatsgevonden te hebben. Hoe gaan deze verenigingen om met de veranderingen? En hoe kan deze periode voor hen vergemakkelijkt worden?
Ten tijde van het coronavirus is weer gebleken wat het belang is van goede communicatie en afstemming op elkaar in het functioneren van branche- en beroepsverenigingen. Interne processen worden op verschillende manieren beïnvloed door het werken op afstand van collega’s. Hoe het begin van de dag normaal begon met een face-to-face overleg worden nu bijna alle besprekingen telefonisch of via een online communicatieplatform uitgevoerd (denk aan Teams, Skype, etc.).
Veel verenigingen komen met nog veel meer andere maatregelen en oplossingen die de bedrijfsvoering (op een creatieve manier) veranderen. Hierin kunnen we ook onze klant OVAL als voorbeeld nemen. In samenwerking met Cooperator heeft OVAL voor en door haar leden de OVAL Community opgezet. Cooperator is een samenwerkingsplatform die alle tools biedt om online een slimme samenwerking te organiseren. Binnen de OVAL Community is vanaf 30 maart 2020 een apart corona-kanaal opgezet met daarin alle informatie over het coronavirus in relatie tot de dienstverlening van de leden van OVAL op een rij gezet.
De voordelen die OVAL uit deze OVAL Community haalt ondersteunen en vergemakkelijken de bedrijfsvoering in deze moeilijke tijden. Leden van OVAL kunnen via de OVAL Community profiteren van alle voordelen die het Cooperator platform aanbiedt:
- Alle informatie over het coronavirus in relatie tot de dienstverlening van de leden van OVAL op een rij. Van informatie vanuit de Rijksoverheid en links naar relevante sites tot tools en acties vanuit OVAL ten behoeve van leden en hun klanten.
- Informatie voor ondernemers en over specifieke regelingen zoals wegwijzers, handreikingen en informatie over het noodpakket.
- De mogelijkheid om ervaringen, acties en tools met elkaar te delen. Zo maken we optimaal gebruik van ons netwerk en voorkomen dubbel werk.
- Chat-functie om één-op-één of in groepjes met elkaar te sparren.
- #durftevragen. In de praktijk worstelen bedrijven vaak met dezelfde type vragen. Stel je vraag en help elkaar verder.
Kortom: de OVAL-community is een digitale ontmoetingsplaats waar leden informatie kunnen vinden, ervaringen delen en terecht kunnen met hun vragen. Vanuit Wissenraet vinden wij het mooi om te zien dat we met Cooperator verenigingen op deze manier ook kunnen ondersteunen gedurende de coronacrisis.