Firevaned in tijden van corona

Header circle
Circle
Firevaned

Sinds 27 februari –toen de eerste infectie werd vastgesteld – circuleert het coronavirus in toenemende mate in Nederland. Elke Nederlander komt hierdoor op een of andere manier wel in aanraking met de gevolgen van het virus, al dan niet bij het doen van de boodschappen of in de bedrijfsvoering op je werk. Wij nemen een kijkje in de keuken bij verschillende klanten. Hoe gaan zij om met het coronavirus en hebben zij nog tips die wij kunnen delen? In deze eerste editie spreken wij met Marieke Bendeler, directeur van Firevaned.

Firevaned is de branchevereniging voor aanbieders van revalidatie- en mobiliteitshulpmiddelen en bijbehorende dienstverlening. Fabrikanten, importeurs en leveranciers van rolstoelen, trapliften, bedden, antidecubitus matrassen (matrassen tegen doorliggen), scootmobielen en tilliften zijn lid van Firevaned.

Firevaned telt zo’n 30 leden die samen ongeveer 80% van de markt bedienen. In totaal staan meer dan 1 miljoen hulpmiddelen uit. Er zijn ruim 4.000 mensen werkzaam bij leden van Firevaned. In de afgelopen weken hebben zich weer twee nieuwe leden gemeld.

Leden van Firevaned vinden dat iedereen in Nederland recht heeft zoveel mogelijk zelfstandig en kwalitatief leven. De gedeelde missie is om iedereen met een beperking in Nederland door middel van hulpmiddelen, maximale zelfstandigheid te bieden. Dat vraagt om hoge kwaliteitsstandaarden, goed en deskundig advies, een eerlijke prijs en gegarandeerde service na levering van het hulpmiddel. Dat is waar de leden van Firevaned zich dagelijks voor inspannen.

De contactpunten tussen Firevaned en het Coronavirus

“De producten van de leden van Firevaned zijn medische hulpmiddelen en hiermee behoort deze sector tot de cruciale beroepsgroep. Deze beroepsgroep zal zorgdragen, samen met alle andere zorgverleners, onderwijzers en schoonmakers zodat we in deze tijd de zorg kunnen bieden die nodig is om deze crisis het hoofd te bieden.

Onze leden produceren onder andere bedden, waar op dit moment veel vraag naar is. Deze bedden moeten gemaakt worden, vervoerd worden, maar ook afgeleverd worden. Als een patiënt met corona is overleden, moet het bed ook weer gedesinfecteerd worden om weer opnieuw ingezet te worden (60% van alle producten wordt opnieuw ingezet). Voor deze handelingen worden de eerder afgesproken hygiënemaatregelen in acht genomen. Indien er direct contact is met de patiënt -lees op minder dan 1,5 meter afstand-, dan hebben ook onze medewerkers persoonlijk beschermingsmateriaal nodig.

Als mensen met het coronavirus langer thuis moeten blijven of eerder uit het ziekenhuis ontslagen worden moeten ze thuis veilig kunnen verblijven. De hulpmiddelen die patiënten in een thuissituatie nodig hebben, kunnen variëren van een goed (hoog-laag) bed, een rolstoel of traplift. Zeker als er onvoldoende hulp geboden kan worden door bijvoorbeeld de thuiszorg of wijkverpleegkundige. Deze patiënten moeten veilig thuis kunnen herstellen/uitzieken want als zij ook nog eens vallen en zich bezeren zijn we verder van huis. Deze hulpmiddelen moeten bij de mensen geïnstalleerd worden en de medewerkers komen in sommige gevallen ook dan in direct contact met de patiënt. De medewerkers proberen dit vanzelfsprekend zoveel mogelijk te voorkomen en vragen de patiënt bijvoorbeeld in een andere ruimte te laten wachten. Als dat niet anders kan, dan is persoonlijk beschermingsmateriaal nodig. Hiernaast leveren wij ook nog steeds het nodige aan gebruikers (denk aan ALS patiënten) die zelf misschien geen (symptomen van) corona hebben, maar mogelijke familieleden wel.”

Maatregelen binnen Firevaned en de impact op de bedrijfsvoering

“Wij hebben veel gesprekken gevoerd met verschillende partijen om te bereiken op de lijst te komen voor de uitlevering van persoonlijk beschermingsmateriaal. Onze sector is maar een kleine speler in het grote zorgveld.” Lees hier meer over het gesprek van Firevaned met het ministerie van VWS met betrekking tot de plaatsing op de lijst voor uitreiking van beschermingsmiddelen. “Hiernaast hebben veelvuldig overleg gehad met het ministerie over de wijze van communicatie ten aanzien van de mobiliteitshulpmiddelen naar buiten.

Wij hebben ad hoc de sector geïnformeerd over de maatregelen voor hun relevant ten gevolge van de corona uitbraak. Hier hebben we een onderscheid gemaakt op prioriteiten en hebben we zorgvuldig de relevante informatie beschikbaar gesteld en gewezen op overige informatie vanuit RIVM, ROAZ en de overheid. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de wijze van aanvraag van persoonlijk beschermingsmateriaal. Daarnaast hebben we ook gewezen op de status van die cruciale beroepsgroep en de mogelijkheid tot het gebruikmaken van de noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud. Dit bleek van belang gezien het feit dat een aantal van onze leden minder werk hebben. Er wordt namelijk minder goed geleverd vanuit het buitenland, dus de importeurs hebben het zwaar. Ook bedrijven die mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de gelegenheid geven bij hen te werken, zijn merendeels uitgevallen, waardoor ook dat productieproces stil is komen te vallen.”

Bedrijfsvoering op verenigingsniveau

Het interne corona-team is meteen geformeerd, bestaande uit de voorzitter en directeur van Firevaned en de voorzitters van de verschillende commissies. Hiernaast is op dossierniveau met verschillende portefeuillehouders het overleg geïntensiveerd en zijn sommige zaken door leden uit naam van Firevaned opgepakt en afgehandeld.

We hebben meteen Microsoft Teams ingezet voor de toen al geplande bestuursvergadering van 11 maart, ook al was het beleid van de overheid nog niet zo streng. Wij waren toch van mening dat dit, zeker gezien de kwetsbaarheid van de doelgroep, beter op deze manier gedaan kon worden. Die dag is meteen kortgesloten om ook de ALV van 16 april waarschijnlijk digitaal in te regelen.

We hebben verder met de leden een zogenaamd corona inloguurtje geïmplementeerd, waar leden in kunnen loggen zodat met z’n allen een vrij goed beeld geschetst kan worden van de op dat moment zijnde situatie. Hier hebben zowel fabrikanten als leveranciers iets aan, maar ook wij als brancheorganisatie. Met deze informatie kunnen wij ook weer onze stakeholders informeren. Hiernaast zijn extra bestuursoverleggen gepland. Kortom: de overlegstructuur is flink geïntensiveerd.”

Tips vanuit Firevaned voor andere organisaties in deze moeilijke tijd

“Houd de lijntjes kort, maar zorg ervoor dat je voldoende en de juiste mensen blijft betrekken. In deze situatie heb ik gemerkt dat mensen meer gespannen en gestrest zijn; er is minder tijd om elkaar te spreken en als je niet oppast krijg je elkaar ook niet meer telefonisch te pakken. Wees je bewust van de urgentie met elkaar in contact te blijven, maar neem soms eerder een beslissing die in een normale situatie eerst via de verschillende verenigingslagen zal gaan.

Let er daarbij wel op dat je de verschillende belangen in het oog houdt. Zorg ervoor dat je de informatie transparant houdt en toon interesse en begrip voor een ieders situatie en reactie.”

Klik hier voor meer informatie over de bedrijfsvoering van Firevaned omtrent het coronavirus.

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook

Kennisbank

Hier vind je alle benodigde informatie op het gebied van samenwerken. Whitepapers, artikelen en blogs, geschreven door onze experts, die jou ondersteunen om vakinhoudelijk en procesmatig goede beslissingen te nemen.

Kennisbank

Nieuws

Webinar

Wil je zelf een gedegen afweging maken om wel of geen keurmerk?
29 september 10.00-11.00 uur

Header circle
Circle