Wat doen verenigingen om hun professionals op te leiden en welke competenties willen zij ontwikkelen?
Het merendeel van de verenigingen heeft een opleidingsbudget voor eigen medewerkers. Uit onderzoek naar de opleidingsbehoeften binnen verenigingen blijkt dat 63% van de deelnemende verenigingen over een dergelijk budget beschikt. In vergelijking met een eerder onderzoek uit 2012 is dat goed nieuws. Toen bleef de teller nog op 46% steken. Uit het onderzoek van dit jaar blijkt ook dat hr en opleidingen langzamerhand structureel op de agenda van de vereniging staan. Dat is winst. Kennelijk is het besef om te investeren in mensen gegroeid in verenigingsland. Toch is dit nog geen reden om rustig achterover te leunen.
Interessant werk
DNA oriënteert zich continu op toekomstige ontwikkelingen. De zoektocht naar de vereniging van de toekomst en ook vereniging 3.0 wordt gevoed door de dynamiek die in alle economische en maatschappelijke sectoren wordt ervaren. En die is groter dan ooit. Voor verenigingen die hier een proactief antwoord op hebben zijn het interessante tijden. Verenigingen die daar meer moeite mee hebben, ervaren druk op contributies, leden stemmen met de voeten en de onderlinge (concurrentie)verhoudingen tussen de leden zijn meer gespannen. De rol van de verenigingsprofessional is interessant. ‘Samen bouwen aan de toekomst van de sector’, is veelal de ronkende vacaturetekst waarop menig verenigingsprofessional binnenkomt. Maar hoe komen we aan onze kennis en vaardigheden, en hoe onderhouden we deze? Dat was de vraag die we onszelf stelden, op basis van het onderzoek dat is uitgevoerd door Brench! in samenspraak met DNA en in opdracht van Wissenraet van Spaendonck.