Besteed je werkweek niet alleen maar aan werk!

Header circle
Circle

Ruim de helft (54%) van de medewerkers in Nederland vindt dat werkgevers hen onvoldoende tot hun recht laten komen. Daarnaast is 35% van de respondenten onzeker over hun huidige baan en voelt 46% geen sterke verbondenheid met hun werkgever. Deze drie elementen drukken een stevige stempel op vitaliteit en de veerkracht van medewerkers, met verminderde gezondheid, lagere productiviteit en een gebrek aan motivatie als gevolg.

Zo opent het persbericht van Aon, wereldwijd dienstverlener op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen. Bekijk hier het persbericht.

Enerzijds is dit opzienbarend, aan de andere kant ook wel weer logisch. Want los van wat je hier en daar leest over duurzame inzetbaarheid, lijkt het soms of wij (adviseurs, consultants) het onderwerp een stuk belangrijker vinden dan de gemiddelde ondernemer of medewerker. Afgelopen week had ik een discussie met een collega over dit thema die me zei: “Ze hebben wel even wat anders aan hun hoofd”. En dat snap ik. Maar het schuurt toch. Dit is een tijd waar we met zijn allen maximaal geconfronteerd worden met onze beperkingen in relatie tot onze gezondheid. Het is ook een tijd waarin de impact van gezondheid op de arbeidsmarkt nog nooit zo groot was. En toch dat “Ze hebben wel wat anders aan hun hoofd.” Ik heb dat helemaal niet.

Al lange tijd proberen we het thema duurzame inzetbaarheid op de agenda te zetten. We schrijven whitepapers, organiseren seminars, webinars, congressen, schrijven er boeken over, noem maar op. En toch ken ik maar een paar voorbeelden van MKB bedrijven die het is gelukt om duurzame inzetbaarheid of vitaliteit of hoe je het ook noemt op de agenda te krijgen. En die bedrijven hebben één ding gemeen. De eigenaren sporten allemaal bij dezelfde personal trainer en spreken nooit over duurzame inzetbaarheid.

Ondernemen is topsport en om een maximale prestatie te leveren moet je fysiek en mentaal fit zijn. Alleen dan is er ruimte om tot een dergelijke prestatie te komen. Om die reden sporten een aantal eigenaren van MKB bedrijven 3 keer per week op een sportschool en laten ze hun medewerkers dit ook doen, vrijwillig…dat wel. Dat levert een aantal positieve zaken op. De medewerkers sporten gezamenlijk, soms buiten werktijd, maar hebben ook de mogelijkheid om dit tijdens werktijd te doen. Door samen te sporten, met collega’s creëer je een andere dynamiek. Er ontstaan nieuwe werkrelaties, een ander gevoel van samen zijn. Daarnaast zijn mensen echt bezig met gezondheid, ieder op hun eigen manier en in hun eigen tempo. Niet eens omdat het moet, want het is vrijwillig. Door naast mentaal ook fysiek op een andere manier met elkaar samen te werken ontstaat er betrokkenheid, vitaliteit en veerkracht.

Mensen zijn nu eenmaal beter in staat om te gaan met tegenslagen, als ze mentaal en fysiek fit zijn. Sporten doet een beroep op je gevoel van regie. Je ervaart dat je zelf invloed hebt op de resultaten die je bereikt, dat maakt dat je beter om kunt gaan met tegenslagen. Verder blijkt uit diverse onderzoeken dat lichamelijke fitheid een positief effect heeft op je mentale weerbaarheid. De vanzelfsprekendheid waarmee het personeel van deze ondernemers met elkaar in een gymzaal aan de slag zijn gegaan, verbaast me soms nog steeds. Deze sportschool richt zich specifiek op bedrijven en past zijn openingstijden daarop aan. Het blijkt nog steeds een niche te zijn.

Wat me dan weer niet verbaasde is dat vrijwel alle bedrijven die aangesloten zijn bij deze sportschool jaarlijks meedoen aan de Verbeeten Challenge. Dit is een sportevenement met als doel om geld in te zamelen voor het Verbeeten instituut wat in Tilburg onderzoek doet naar de oorzaken van kanker. Mensen mogen wandelen, fietsen, rennen, rolschaatsen etc in diverse afstanden. Dus iedereen kan meedoen. Ik heb zelf 3 keer meegedaan. De lol en het plezier op die dag is echt bijzonder. 

Het is geen pleidooi om allemaal te gaan sporten onder werktijd, of misschien eigenlijk wel. Werk en gezond zijn verbonden met elkaar, dat is wel gebleken. Als we in staat zijn deze verbondenheid tot uitdrukking laten komen in de besteding van onze arbeidstijd, is het mogelijk om vitaliteit en ontwikkeling te stimuleren. Zolang we van medewerkers vragen om hun volledige werkweek te besteden aan arbeid blijven we slecht scoren op thema’s als betrokkenheid, vitaliteit en motivatie. Ik hoop jullie allemaal in goede gezondheid aan te treffen bij de Verbeeten Challenge 2021!

Roel Fransen

Kennisbank

Hier vind je alle benodigde informatie op het gebied van samenwerken. Whitepapers, artikelen en blogs, geschreven door onze experts, die jou ondersteunen om vakinhoudelijk en procesmatig goede beslissingen te nemen.

Kennisbank

Nieuws

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!