Belangenbehartiging: een plek in de arena vinden

Belangenbehartiging: een plek in de arena vinden

belangenbehartiging verenigingen

Wanneer ben je als vereniging relevant? Hoe kan je de profilering naar buiten zo inrichten dat je een plek kan veroveren in de arena waar al zoveel andere partijen zitten? Welke keuzes maak je? Uit de laatste resultaten van The Next Step Scan van Vereniging 3.0 blijkt dat net iets meer dan de helft van de verenigingen goed is aangesloten op de belangen van de leden en wordt gezien als spreekbuis.

Inmiddels zijn er bijna tweehonderd scans ingevuld op de website van Wissenraet Van Spaendonck. Met deze scan kunnen stichtingen, verenigingen en brancheorganisaties de actuele situatie, de toekomstbestendigheid en de ledenrelevantie van hun dienstenpakket in kaart brengen. De volledige resultaten kun je onderin de pagina downloaden.

Samenwerking wel, jongeren niet

We kunnen dus al een aantal conclusies trekken. Zo zoeken veel verenigingen samenwerkingen met andere partijen om maatschappelijke issues aan te pakken, ondernemen ze concrete activiteiten om de kwaliteit van de branche of beroepsgroep te verbeteren en wordt er iedere een tot drie jaar nagedacht over kansen, bedreigingen en verbeterpunten. Natuurlijk zijn er ook zaken die beter kunnen. Van de ingevulde scans valt op dat velen jongeren nog niet actief zijn bij het opstellen van een visie of bij het toekomstbestendig maken van de vereniging (zie het eerdere artikel deze week over hoe Logeion dat aanpakt. En vaak beschikken verenigingen ook nog niet over een stakeholderanalyse.

Samen kom je verder

Als we specifiek kijken naar belangenbehartiging, dan vallen daar een aantal zaken op. Ruim de helft van de verenigingen heeft het vermogen om snel te reageren op belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen. Een even zo groot percentage is goed aangesloten op de belangen van de leden en wordt gezien als spreekbuis. Opvallend is dat bijna zeventig procent van de respondenten een samenwerking met andere partijen opzoekt om maatschappelijke issues aan te pakken.

Belangenbehartiging voor luchtkanalen

John Griep, verenigingssecretaris bij Luka (vereniging van luchtkanalenfabrikanten), kan erover meepraten. Door behoefte naar een professionaliseringsslag besloot de vereniging The Next Step Scan in te vullen. “Van oudsher zijn kwaliteit en techniek belangrijke speerpunten. Dat moet ook zo blijven. Tegelijkertijd zagen we dat we minder zichtbaar zijn in de markt. We hebben ons lang gericht op interne kwaliteitsverbetering, richting de leden. Door de scan en de analyse zagen we in dat het meerwaarde biedt voor de leden als we meer naar buiten treden, en samen met andere organisaties optrekken.”

Concreet resultaat

Dat optrekken met andere organisaties zetten ze direct door. Zo is er met Binnenklimaat Nederland contact geweest voor het opzetten van een gezamenlijke opleiding voor servicemonteur van luchtkanalen,. Mogelijk sluit Luka zich ook aan bij hun platform, waar schone lucht centraal staat. “Het is een brede arena met veel partijen die zich bezig houden met bouw, ventilatie, luchtkanalen. We positioneren ons met kwaliteit, geven bijvoorbeeld ook een Luka Certificaat uit, dat is inmiddels de marktstandaard. Met die positionering kunnen we makkelijk samenwerken met bijvoorbeeld Binnenklimaat Nederland, Techniek Nederland of Gebouwschil Nederland.”

Luka ging meer aandacht vragen voor hun kwaliteitscertificaat. Via een flyer, via de media en via de website. “We merkten dat men het steeds meer ging herkennen; er komen meer aanvragen, zelfs meer leden voor de vereniging. En opdrachtgevers vragen er steeds meer om, een directe toegevoegde waarde voor onze leden dus.”

Scan als leidraad

Ook de ledenvergaderingen worden steeds meer gericht op de markt en kennisuitwisseling. “In alles zijn we de verschuiving aan het maken van intern naar extern. We staan meer in de maatschappij en beseffen dat we een speler zijn op een belangrijk issue, zoals ventilatie nu is. Zo kunnen we belangenbehartiging nog beter inzetten voor onze leden.” De scan, met kwaliteiten én verbeterpunten geldt inmiddels als een leidraad. “Iedere bestuursvergadering wordt het wel aangehaald, het heeft ons veel inzicht gegeven.”

In dit artikel:

Over ons

Menno heeft in verschillende functies en rollen brede ervaring opgedaan in zorg en welzijn. Hij werkt sinds april 2022 bij Wissenraet Van Spaendonck en is onder meer als directeur betrokken bij Firevaned, de branchevereniging voor mobiliteitshulpmiddelen. Naast zijn werkzaamheden voor Wissenraet zit Menno in het bestuur van NVM Mondhygiënisten. Voordat hij bij Wissenraet aan de slag ging was hij zelfstandig adviseur op met name het gebied van strategie, public affairs en het zorgstelsel. Verder heeft hij ervaring opgedaan als manager bij MIND, de koepel van cliënten- en naastenverenigingen in de GGZ, als directeur van de ANT (de toenmalige tweede beroepsvereniging voor tandartsen) en als docent gezondheidsrecht. Hij startte zijn loopbaan...

Blijf op de hoogte van de laatste info

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!