Artikel Lars Baartmans : Voetballen op de schoenen van een ander

Header circle
Circle

Data is in overvloed voorhanden, de technische mogelijkheden zijn ongekend, onze creativiteit is eigenlijk de enige beperking. We worden dagelijks geconfronteerd met steeds meer voorbeelden van slimme innovatieve technologische toepassingen, de een nog waarde- en succesvoller dan de ander. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Traag vernieuwen betekent nog sneller verouderen. Maar hoe maak je slimme keuzen binnen je verenigingsmogelijkheden? Met de ambitie om te vernieuwen, en het besef van de noodzaak daarvan, ben je er nog niet. Business intelligence is niet een simpel in te zetten wondermiddel. Het hebben, vergaren en analyseren van data is zinloos, zolang je geen idee hebt wat je ermee moet of kunt.

Eerst kansen zien
Het benutten van de kracht van business intelligence ligt eigenlijk al besloten in de term zelf; business first, intelligence second. Als u uw business wilt vernieuwen, dan is het maken van strategische keuzes over de reden, richting en de omvang daarvan het vertrekpunt. Pas daarna kunt aan de slag met intelligence en kunt u gegevens omzetten in informatie, die u vervolgens kunt gebruiken om gestelde doelen te bereiken. U moet eerst kansen zien, voordat u ze kunt benutten.
In de praktijk is deze cruciale eerste stap, het zien of creëren van kansen, makkelijker gezegd dan gedaan. Het vereist het verlaten van de gebaande paden en denken buiten de vaste kaders. De oogkleppen moeten af. Dat is geen gemakkelijke opgave en kennis en ervaring helpen daar niet bij, of werken misschien zelfs tegen. Je moet uit de waan van de dag kunnen stappen en vastgeroeste denkpatronen of achterhaalde aannames ter discussie stellen.

Wat je niet alleen kunt
Voordat u stappen in de juiste richting kunt zetten, moet u eerst scherp op het netvlies hebben waar u in elk geval uit wilt komen, uw werkelijke bestaansrecht kennen. De echte kracht van verenigen is gelegen in het gezamenlijk realiseren, wat een individueel lid niet of moeilijk voor elkaar krijgt.
Neem als voorbeeld een voetbalvereniging. Als je van voetballen houdt, dan kun je in je eentje een bal tegen een muurtje trappen, of op straat oefenen met hooghouden. Maar dan doe je jezelf eigenlijk tekort. Het lidmaatschap van een voetbalvereniging heeft een ‘prof in de dop’ veel te bieden…

Lees het volledige artikel van Lars Baartmans (Business development manager bij Wissenraet van Spaendonck) in vaktijdschrift VM.

Kennisbank

Hier vind je alle benodigde informatie op het gebied van samenwerken. Whitepapers, artikelen en blogs, geschreven door onze experts, die jou ondersteunen om vakinhoudelijk en procesmatig goede beslissingen te nemen.

Kennisbank

Nieuws

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Alles accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!