1 op de 5 mkb’ers al geconfronteerd met verplichte duurzaamheidsrapportage door CSRD

Header circle
Circle

Bijna een vijfde van de mkb-ondernemers in Nederland heeft nu al te maken met de verplichtingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), ondanks dat ze nog niet direct rapportageplichtig zijn. Toch is de richtlijn bij de meerderheid van de ondernemers nog onbekend. Dit blijkt uit onderzoek van MKB Servicedesk en Motivaction. De impact van deze Europese richtlijn op het mkb is het gevolg van de eis dat grote bedrijven verplicht worden om hun duurzaamheidsinspanningen te rapporteren voor de hele toeleveringsketen.

CSRD nog grotendeels onbekend, maar zorgen groeien

Hoewel steeds meer mkb’ers indirect met CSRD te maken krijgen, heeft slechts 40% van hen van de richtlijn gehoord. Onder zzp’ers is dat slechts 20%. Daarnaast is maar 32% van de mkb’ers op de hoogte dat de regels vanaf 2026 ook voor het beursgenoteerde mkb gaan gelden.

Ondernemers maken zich zorgen over de gevolgen: 66% vreest een toename van administratieve lasten, 58% is bang voor extra regeldruk, en 57% verwacht in de toekomst (nog) strengere regelgeving. Toch wordt duurzaam ondernemen breed gedragen; 54% van de mkb’ers onderneemt al actief duurzaam.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar voorbereiding op CSRD blijft achter

Veel ondernemers nemen al duurzame maatregelen, zoals duurzaam energiegebruik (47%), milieubewuste producten en diensten (41%) en duurzame mobiliteit (41%). Slechts 27% kijkt naar duurzaamheid in de hele productieketen. “Dit is juist een kernonderdeel van de CSRD. Het gaat ook om wat er gebeurt bij je leveranciers en afnemers. Hier moet dus een verandering plaatsvinden. Want als klanten moeten rapporteren, moeten deze ondernemers dat ook. Dat geldt nu natuurlijk al voor 1 op de 5 mkb’ers”, waarschuwt Jade Karthaus, hoofdredacteur bij MKB Servicedesk.

De voorbereiding op CSRD blijft achter. Slechts 35% heeft systemen voor verslaglegging, waarvan slechts een kwart geschikt is voor CSRD-rapportage. “Ik zie, ook in ander onderzoek, dat veel ondernemers vooral bezig zijn met hun passie en pas betrekkelijk laat reageren op wat er ‘van buiten’ komt”, aldus Rob Doornbos, Senior Research Consultant bij Motivaction. “Ik snap dat dat gebeurt, maar je loopt in een snel veranderende wereld het risico dat je achter de feiten aan blijft lopen. Misschien ligt hier een mooie handschoen klaar voor organisaties als branche- en beroepsverenigingen, maar ook voor mediapartijen.”

Wat kunnen ondernemers doen?

Mkb’ers doen er goed aan zich nu al voor te bereiden. Dit kan door een visie op duurzaamheid te formuleren, beschikbare data te inventariseren en te controleren of klanten of leveranciers al CSRD-informatie opvragen. Veel ondernemers zoeken hulp bij een duurzaamheidsrapportage. 57% van de ondernemers geeft aan behoefte te hebben aan software en praktische hulpmiddelen om de rapportage makkelijker te maken. Bedrijven die al rapporteren besteden hier gemiddeld 42,5 uur per jaar aan. Bijna twee derde (62%) huurt hier externe experts voor in.

“De uitdaging is om de duurzaamheidsrapportage werkbaar te houden voor kleinere ondernemers. Zij hebben niet de capaciteit in huis die grootbedrijven hebben. De extra administratieve lasten wegen in het mkb dus zwaarder. We moeten hen goed faciliteren met praktische software”, besluit Karthaus.

Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door MKB Servicedesk en Motivaction in samenwerking met Stichting Open, Visma Connect en Rendement Uitgevers, onder 404 mkb-bedrijven en 276 zzp’ers. De steekproef vormt daarmee een goede afspiegeling van het Nederlandse mkb en zzp-landschap.

Kennisbank

Hier vind je alle benodigde informatie op het gebied van samenwerken. Whitepapers, artikelen en blogs, geschreven door onze experts, die jou ondersteunen om vakinhoudelijk en procesmatig goede beslissingen te nemen.

Kennisbank

Nieuws

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Nieuwsbrief

Ontvang onze whitepapers en artikelen in je postvak!